Nieuwe impuls voor weekmarkt én winkelgebied in Tegelen

30 september 2011

Nieuwe impuls voor weekmarkt én winkelgebied in Tegelen

markt bij kerk De SP heeft deze week een motie ingediend om de weekmarkt in Tegelen te verplaatsen naar de Kerkstraat. Hiermee willen we tegemoet komen aan een vurige wens van de winkeliers om het centrum een impuls te geven en meer publiek aan te trekken. De motie werd unaniem aangenomen door de raad en omarmt door het college.

Ton Heerschop Raadslid Ton Heerschop: “We willen onderzocht hebben of de weekmarkt in Tegelen verplaatst kan worden naar de Kerkstraat en als mogelijk dat ook te doen. Zo willen we meer winkelend publiek aantrekken zodat markt en winkeliers elkaar kunnen aanvullen en versterken. Zeker met de bouwput op het Wilhelminaplein en de leegstand die we al in het centrum zien lijkt ons dit geen overbodige luxe. De motie is mede ingegeven door gesprekken met enkele ondernemers en de massaal kenbaar gemaakte wens via pamfletten om deze markt naar de Kerkstraat te verplaatsen.”

“De SP doet vaak onderzoek”, zo begon de bijdrage van raadslid Ton Heerschop toen hij zijn motie aankondigde die moet bereiken dat de weekmarkt in Tegelen naar de Kerkstraat wordt verplaatst. De verwijzing naar onderzoek was ook een plaagstootje naar de burgemeester die het SP-onderzoek naar de brandweer niet serieus wil nemen. pamflet Met een kwinkslag stelde Heerschop ook dat de lol van onderzoek doen en in actie komen er wel een beetje van af gaat als ondernemers zelf al in actie komen. Want winkeliers plakken massaal pamfletten met de leus ‘Ja! Tegelse weekmarkt op Kerkstraat’ op hun etalageramen om hun wens kracht bij te zetten.

Heerschop: “Deze plakkaten waren aanleiding voor de SP om in augustus bij de ondernemers in de Kerkstraat te vragen wat er precies speelt, welke problemen er leven en welke oplossing men voor staat. Dit onderzoek had geen opmerkelijke conclusie want het winkelgebied in Tegelen kampt al jaren met terugloop en leegstand. lege Kerkstraat De oplossing van de ondernemers is wel opmerkelijk maar ook een logische. Want de weekmarkt en de winkelstraat bestaan naast elkaar terwijl ze elkaar juist kunnen aanvullen en versterken. Zeker nu de markt niet meer terecht kan op het naastgelegen Wilhelminaplein wegens de bouw van twee woontorens en daardoor moet uitwijken naar de Raadhuislaan waardoor deze doorgaande weg zaterdags is afgesloten.”

De SP is voorstander om de weekmarkt voortaan te laten plaatsvinden op de Kerkstraat waardoor het winkelgebied een nieuwe impuls krijgt, verlevendigd, en winkelend publiek zowel de markt als de winkels bezoeken. Om dit voor elkaar te krijgen ondersteunen we de gedachte van de ondernemers en vroegen er afgelopen woensdag aandacht voor in de gemeenteraad.

sfeervol winkelcentrum tegelen

“De gemeente is bezig met het Centrumplan Tegelen maar kan meer aandacht geven aan het aantrekkelijker maken van de winkelstraten. Ook de marktmeester van de gemeente kan hierin een rol spelen. Om de wens van de ondernemers te versnellen en hun idee aan te jagen, heeft de SP een motie ingediend die de wethouder oproept om te onderzoeken of de weekmarkt te verplaatsen is naar de Kerkstraat. En als dat mogelijk is om dat dan zo snel mogelijk over te gaan tot realisatie hiervan.”, zegt Heerschop.

De SP is blij dat onze motie mede ingediend werd door PvdA, VVD, CDA, VenLokaal, GroenLinks, en Lokale Democraten waardoor er een ruime meerderheid in de raad ontstond. Het deed ons goed dat wethouder Satijn onze motie omarmde en zei dat het zijn beleid versterkt. Dat is mooi maar nu de uitwerking graag.

publiek Kerkstraat Het is positief dat het midden- en kleinbedrijf hierin op zoveel steun van de Venlose politiek kan rekenen. Steun die de SP in de komende debatten over de bezuinigingen blijft geven en de andere partijen aan blijft herinneren. Dat de motie unaniem is aangenomen is een mooi succes voor de SP en een positief signaal naar de wens van de Tegelse winkeliers.

29-09-2011: Website Omroep Venlo: Raad pleit voor weekmarkt in Kerkstraat
16-08-2011: Website Dagblad de Limburger: SP wil weekmarkt Tegelen naar Kerkstraat