Zomerkaartenactie tegen homofobie

8 juli 2011

Zomerkaartenactie tegen homofobie

Homofobie Zelfs op vakantie ergens in Europa hebben homo’s en lesbiennes wel eens te maken met discriminatie. Dat kan variëren van onvriendelijke blikken en vervelende vragen tot regelrechte intimidatie. SP-Europarlementariër Dennis de Jong is samen met COC en Stichting Vrienden van de Gay Krant een actie gestart met zomerkaarten tegen homofobie in andere EU-landen.

Homofobie en discriminatie op basis van seksualiteit vormen in de Europese Unie nog steeds een groot probleem. De SP-eurofractie gaat proberen praktijkvoorbeelden te verzamelen van LHBT’s (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders) die zelf tijdens hun vakantie in Europa het slachtoffer zijn geworden van homo/transfobie of meegemaakt hebben dat dit anderen is overkomen.

Dennis de Jong SP-Europarlementslid Dennis de Jong: “Het Europees Parlement heeft enkele jaren geleden een richtlijn aangenomen die discriminatie verbiedt (voor de werkvloer is er al wetgeving, voor algemene discriminatie nog niet), maar de lidstaten zelf moeten daar nog mee instemmen. Helaas worden er op dat terrein weinig vorderingen gemaakt.”

Dennis de Jong heeft nu de zomerkaartenactie ‘Groeten uit Homofobië’ bedacht: “We gaan digitale kaarten maken die mensen ons kunnen opsturen met hun ervaringen. Op de websites van de deelnemers aan deze actie kan iedereen de kaarten binnenkort aantreffen. Ik roep iedereen die geconfronteerd wordt met homofobie tijdens vakantie in de EU op dit te melden. En dan niet alleen vervelende voorvallen die jezelf zijn overkomen, maar ook gevallen van homofobie waar men op vakantie tegenaan is gelopen die anderen betreft.”

Mikado VastenavondkampOp basisschool Mikado in Blerick worden kinderen van jongs af aan geleerd dat je 'anders' mag zijn en dat dit oké is.

Met de actie Groeten uit Homofobië – die De Jong samen met COC en Stichting Vrienden van de Gay Krant voert – wil de Europarlementariër in kaart brengen waar homodiscriminatie voorkomt. “Het kan gaan om bijvoorbeeld een hotel, restaurant of camping of de politie. Over ernstige gevallen kan ik vragen stellen aan de Europese Commissie, zodat die de lidstaat die het betreft onder druk kan zetten om wat aan de misstanden te doen”, zegt Dennis de Jong in de Gay Krant van 30 juni.

Hoe werkt de actie Groeten uit Homofobië?
Je verhaal over (kleine of grote) homofobie op vakantie kun je het makkelijkst insturen via een e-mailtje aan eurofractie@sp.nl.
Vermeld daarbij in ieder geval:
  • Wat er gebeurd is (vervelende vragen, lastig vallen, verbaal of zelfs fysiek geweld);
  • Waar het gebeurd is (in ieder geval land en plaats, liefst, in geval van bijvoorbeeld een hotel of bar, ook naam en straat hiervan);
  • Of je akkoord bent met eventuele publicatie van (delen van) de klacht met naam en toenaam, of dat je wilt dat de gegevens vertrouwelijk worden behandeld;
  • Of je zelf of anderen actie hebben ondernomen (aangifte bij de politie, contact met lokale homobeweging).

In alle gevallen geldt natuurlijk: hoe meer details, hoe beter. Vertrouwelijke informatie zal vanzelfsprekend alleen gebruikt worden in een anonieme, niet-herleidbare vorm.

Binnen het Europese Parlement is er een speciaal samenwerkingsverband tussen gelijkgezinde Europarlementariërs en ILGA-Europe. De resultaten van de actie zal de SP delen met deze groep. Bij voldoende reacties zal ook Gay Krant de resultaten publiceren, evenals het COC.

De Jong hoopt na de zomer via de actie voldoende informatie te hebben ontvangen om het toekomstige Poolse gender-europa EU-voorzitterschap ervan te overtuigen werk te maken van de Europese anti-discriminatie richtlijn. Het Europees Parlement is hier al een paar jaar geleden mee akkoord gegaan, maar de EU-lidstaten maken geen enkele vooruitgang met de bespreking van het voorstel.

Lees ook: