Een avond bij de Dierenambulance

26 juni 2011

Een avond bij de Dierenambulance

flyfl Ook de Dierenambulance dreigt gekort te worden. Niet op de subsidie want die is er niet en wenst men ook niet, maar op het contract dat ze heeft met de gemeente. Dat Venlo hierdoor zelf vele malen duurder uit zal zijn snapt men nog niet. Tijd voor de Dierenambulance om de raadsleden bij te praten over wat er werkelijk aan de hand is.

De mogelijke bezuinigingen hebben diverse organisaties geschokt. De mensen voelen zich niet begrepen of niet gehoord en hebben het gevoel dat kil en koud de samenhang uit de samenleving wordt gehaald.
Gelukkig groeit overal het verzet en blijven vertegenwoordigers van deze organisaties niet mokkend langs de kant staan. Ze nemen contact op met de raadsleden en nodigen zichzelf of de raadsleden uit voor overleg.
Zo kwamen tijdens de fractievergaderingen al diverse vertegenwoordigers langs, en werden de raadsleden door de Dierenambulance uitgenodigd voor een werkbezoek. Dit vond afgelopen vrijdag 24 juni plaats.

In de aangekondigde bezuinigingsronde staat dat de Dierenambulance gekort wordt op haar subsidie. Vreemd aangezien men geen subsidie ontvangt en er ook nooit om gevraagd heeft. Blijkbaar weet de gemeente niet wat voor soort partner de Dierenambulance is.
Tijdens de oordeelsvormende raadsvergadering medewerkers begin juni bracht de inspreker van de Dierenambulance al naar voren hoe belangrijk het werk van deze vrijwilligersorganisatie is, en welke opdrachten ze zoal uitvoeren. Voor veel aanwezige raadsleden en wethouders een openbaring.
Aanvankelijk leek de bezuiniging op de Dierenambulance dus een vergissing omdat ze alleen middels een contract voor de gemeente Venlo het vervoer van vooral zwerfdieren regelt, en daarnaast nog talrijke taken op zich neemt die voorheen door politie, brandweer of de gemeente zelf moest gebeuren.

Op 24 juni waren een handvol raadsleden van CDA, PvdA, Lokalen en SP op bezoek bij de Dierenambulance aan de Alberickstraat in Blerick. Er volgden gedreven en gloedvolle betogen over het werk wat deze vrijwilligers verzetten in het belang van onze samenleving. inzet Het ophalen van zwerfdieren blijkt slechts een kleine taak van deze organisatie. Men is ook paraat als het gaat om ‘lijkvindingen’ waar dieren bij betrokken zijn, ongevallen waar een dier het slachtoffer van is, of bijvoorbeeld het ophalen van huisdieren die zijn overleden. Dat allemaal 24 uur per dag en 7 dagen in de week, vrijwillig!

Daarnaast vervult de Dierenambulance ook een andere maatschappelijke taak namelijk als stage/ leerbedrijf voor middelbare scholieren. En geeft deze organisatie al langere tijd invulling aan participatiebanen. Door de Dierenambulance komen dus mensen ook weer aan een zinvolle besteding van hun dag, doen ze werkervaring op, en maken leerlingen kennis met het maatschappelijk belang.

Tijdens het bezoek ontstond bij de toelichting wat discussie over de feitelijke bezuiniging. Eurobiljetten De werkelijke bezuiniging lijkt te gaan over een pot van 200.000 euro waarvan men 50.000 euro wil afhalen. Toevallig hetzelfde bedrag dat Venlo wil besteden aan businessstoelen in het MFC-stadion. Maar die vergelijking zullen we wel niet mogen maken…

Wat gaat de gemeente nu weghalen bij de Dierenambulance? Feitelijk zegt zij alle afspraken op en dat wil zeggen geen ophalen meer van zwerfdieren. En dat terwijl er wel twee ambtenaren de gehele dag bezig zijn met het vangen van bijvoorbeeld zwerfkatten. Die moet de gemeente dus zelf gaan vervoeren naar het asiel in Smakt-Venray. Extra kosten, dus hoezo bezuinigen?

En wat te denken over de politie die straks ergens heen zal moeten met de dieren die bij lijkvindingen worden aangetroffen of die arrestanten thuis hebben zitten? kadavers Moet de brandweer straks inderdaad uitrukken voor de kat die op anderhalve meter hoogte in de boom zit? Laten we vijvers waar botulisme in aanwezig is vol met kadavers van vissen en vogels straks ruimen door dure ingehuurde krachten? Kan dat geld nu echt niet gevonden worden op een andere manier?

Opvallend genoeg kwam de Dierenambulance zelf met de oplossing. De opvang van alleen de 300 zwerfdieren per jaar in de gemeente Venlo geeft bestaansrecht aan deze voorziening. chippen Daarnaast is er twijfel of deze bezuiniging wel nodig is vanwege het relatief kleine bedrag dat echt door de Dierenambulance wordt uitgevoerd op contractbasis. Hebben we hier niet een geval 'kind met het badwater weggooien'?! Gelukkig denken meer partijen er zo over.

Een motie van de SP hiervoor is in de maak en kan waarschijnlijk al rekenen op in ieder geval de steun van PvdA en de Lokalen.

Website Dierenambulance Noord-Limburg
03-12-2007: No Kill pleit voor vroege castratie zwerfdieren