No Kill pleit voor vroege castratie zwerfdieren

3 december 2007

No Kill pleit voor vroege castratie zwerfdieren

3-12-2007 NoKill-logoVoor vertegenwoordigers van organisaties was er afgelopen weekend een tweedaags seminar, gericht op vroege castratie- en sterilisatietechnieken van kleine (huis)dieren en bewustwording/ verantwoordelijkheidsbesef. Dit alles gebeurde in het Dierencentrum Sevenum, georganiseerd door Stichting No Kill Europe. De SP Venlo was er de tweede dag bij.

De zaterdag was vooral gericht op dierenartsen, en hen technieken en bewustwording bijbrengen. De SP Venlo schoof op de zondag aan. Deze dag was het doel om medewerkers/vrijwilligers van dierenwelzijnsorganisaties, asielen, opvangcentra enz. te wijzen op mogelijkheden en verantwoordelijkheden. Er waren diverse lezingen en demonstraties van professionals en ervaringsdeskundigen.
3-12-2007 NoKill-zaal

Waarom nu vroegtijdige castratie en sterilisatie? Om het probleem van zwerfkatten en zwerfhonden aan te pakken. Dit gaat dan voornamelijk over landen zoals Spanje, Roemenie, Hongarije, Bosnië, Turkije etc. Maar ook in Nederland is een zwerfkatten probleem.
3-12-2007 NoKill-pups in kooi

Asielcentra in Nederland krijgen vanuit de gemeenten dieren binnen, de eerste 14 dagen van de opvang worden ook door die gemeente betaald. Maar daarna zijn alle kosten voor het asiel. Daarom is snelle plaatsing bij een nieuw baasje belangrijk, want de kosten voor opvang zijn gigantisch waardoor asielcentra vaak omwille van die kosten na een bepaalde tijd moeten besluiten om gezonde dieren te laten inslapen. Doodzonde en onnodig.
3-12-2007 NoKill-pup klaar voor operatiePup ligt geschoren en al klaar voor de operatie.

3-12-2007 NoKill-operatieOperatie in uitvoering, dierenartsen kijken over de schouder mee.

Al deze problemen kunnen voorkomen worden wanneer de populatie in stand gehouden wordt door te verzekeren dat het huidige aantal zwerfdieren krimpt door al deze dieren te castreren/ steriliseren voordat ze terug gezet worden. Dit propageert Stichting No Kill in heel Europa, maar er zijn nog steeds landen die het zwerfdieren probleem menen te kunnen oplossen door ze dood te schieten. Dit is wreed en werkt ook niet: de populatie zwerfdieren is snel weer aangevuld.

De natuur kent een balans, als er op een bepaalde plaats bijvoorbeeld 100 honden kunnen leven van het aanwezige voedsel, water en schuilplaatsen, en je schiet er 80 af, dan zijn die 20 overgebleven dieren al heel snel sterker door meer voeding. Ze krijgen daardoor grotere nesten pups die ook allemaal blijven leven omdat er meer voeding is. Binnen zeer korte tijd is dat aantal dus weer terug op 100 omdat de natuur op die plek 100 honden in leven kan houden.

3-12-2007 NoKill-kittens komen bij uit narcoseKittens komen bij uit de narcose.

De ‘No kill’ projecten, het castreren/ steriliseren en terug plaatsen, verminderd het aantal zwerfdieren wel doordat ze zich niet meer kunnen voortplanten.
Het merendeel van de populaties bestaat echter niet uit echte zwerfdieren. Zo ook in Nederland waar het in de meeste gevallen om afgedankte dieren gaat, of dieren die ‘vrij’ mogen rondlopen van hun eigenaren maar die ook geen herkenningsmerk hebben.
Zonder ten minste de verantwoordelijkheid te nemen deze dieren te laten steriliseren of castreren worden ze letterlijk de straat op geschopt. Wat de gevolgen hiervan kunnen zijn in cijfers:
* Een teefje kan in 10 jaar tijd theoretisch zorgen voor een nageslacht van ruim 20.000 honden.
* Een poes kan in dezelfde tijd theoretisch zorgen voor een populatie van in totaal bijna 3 miljoen (!!!) katten.

Eén ding was alle aanwezigen wel duidelijk geworden: deze problematiek lossen we alleen maar samen op! Hier draagt de Stichting No Kill Europe graag aan bij: door mensen samen te brengen, het onderwerp voor het voetlicht te brengen en informatie en netwerken te ontsluiten én te delen! Ook voor de SP Venlo een leerzame dag.
3-12-2007 NoKill-even bijkomenEven bijkomen...

Voor deze zondag heeft de organisatie ook alle Nederlandse gemeenten aangeschreven. Immers, de lokale overheid is in Nederland verantwoordelijk voor de eerste opvang van zwerfdieren. De respons was echter schrikbarend: van slechts 6 gemeenten stuurden een reactie! Twee gemeenten antwoordden met het verzoek om hen voortaan niet meer te benaderen; de andere 4 stelden de vraag terug of men wel bedacht dat het op een zondag gehouden werd... Ook de gemeenten Venlo en Helden behoorden tot een van de afwezigen en lieten niets van zich horen...
Ook teleurstellend: vanuit de politiek waren alleen de SP en Partij voor de dieren aanwezig.

Website No Kill Europe met uitgebreid verslag en foto's
SP landelijk Themakanaal Natuur en milieu