Op de Heide: een wijk onder druk

2 april 2011

Op de Heide: een wijk onder druk

29-3-2011 Op de Heide 1 Een wijk onder druk, zo kun je delen van deze wijk momenteel bestempelen. Het verslag op deze website, over ons buurtbezoek in deze wijk eind februari, leverde extra meldingen op van mensen over overlast en rotzooi. Rondom de sloopflats zou het helemaal een bende zijn. Dus tijd om poolshoogte te nemen.

Via onze Hulpdienst klaagden bewoners dat we als SP ook eens een kijkje moesten komen nemen in hun deel van de wijk, want de laatste tijd werd het er een stuk onprettiger wonen. Elke klacht nemen we serieus dus namen we een kijkje in dit deel van de Tegelse wijk Op de Heide.

Kuierend vanaf de kruising Brachterweg/ Glazenapstraat richting Spechtstraat is het genieten van de eerste stralen van de lentezon. Ook de kinderen hebben het zonnige weer aangegrepen om weer eens een balletje te trappen op het trapveldje achter de frietkraam.
Voorbij de onder de slopershamer zijnde flats is het echter alsof men een andere wijk binnenwandelt! Op de parkeerplaats voor de flat staan twee uitgebrande caravanwrakken. En de omgeving ligt vol rommel en hondenpoep. Het is daar kortom een zooitje.

29-3-2011 Op de Heide 2

Bewoners vertellen de SP ook dat aan de achterzijde van de woningen, aan dit deel van de Brachterweg, ook nog wel wat te verbeteren valt. Door een gangetje is het een snelle doorsteek naar deze achterzijde. Op een parkeerplaats staan zes wagens, drie met Pools kenteken. Het is duidelijk dat hier veel arbeidsmigranten wonen. “Ze hebben die huizen gehuurd via het uitzendbureau, en dat huurt ze weer van een vastgoedonderneming uit Oosterhout”, zo vertellen buurtbewoners.

Het is het aloude verhaal van mensen die op zoek zijn naar een beter bestaan, sinds enkele jaren vooral de nieuwe stroom aan gastarbeiders uit Oost-Europa. En dat betere bestaan is vooralsnog een baan en een woning via een uitzendbureau, om vervolgens totaal afhankelijk te zijn van de werkgever. Want geen werk meer betekent ook geen woning meer. Vaak is het werk zwaar en is de tijd om echt deel uit te gaan maken van de Nederlandse samenleving beperkt. Inburgeren en de taal leren heeft geen prioriteit. De fouten uit de jaren zeventig lijken zich hier te herhalen. Deze wijk lijkt hier de dupe van te worden.

Verderop in de Brachterweg staat een aanhanger met daarop afval. Een buurtbewoner geeft aan dat een van de huizen de afgelopen week is leeggehaald. Het muffe luchtje maakt duidelijk dat hier geen zaken meer liggen die iemand nog in de verste verte zou willen hebben. Dit geval er bij geeft genoeg redenen om aan te nemen dat hier een deel van de wijk onder druk staat. Arbeidsmigratie met weinig integratie in combinatie met een omgeving die steeds meer rommel aantrekt...

29-3-2011 Op de Heide 3

Voor de SP reden om contact op te nemen met de afdeling Handhaving van de gemeente Venlo. Het wegnemen van de rotzooi kan wellicht verdere achteruitgang voorkomen. De volgende dag al reageert de gemeente: “Dank voor het bericht en vandaag nog ruimen we de zaak op.” En inderdaad zijn de caravanwrakken en aanhangwagen opgeruimd.
De bewoners reageren verheugd dat zo snel dit wijkprobleem is aangepakt. Hoewel de eigenaar van de aanhangwagen daar blijkbaar weer niet zo blij mee was. Duidelijk is wel dat ook deze persoon zich aan de regels moet houden.

Het is prettig om vast te stellen dat de bezoeken van de SP aan wijken en buurten ook voor de gemeente een betrouwbare informatiebron is. Steeds vaker komen we bij het buurten er achter welke problemen achter de voordeur leeft. En gelukkig komt het ook steeds sneller en vaker tot oplossingen vanuit zowel gemeente alsook vanuit bijvoorbeeld de woningcorporaties.

hulpdienst Hebt u ook een probleem in uw wijk? Trek dan aan de bel. De SP komt graag een kijkje nemen, en misschien kunnen we samen uw vraag oplossen.

01-03-2011: Op onderzoek in de wijk Op de Heide
Buurtonderzoek: De SP wil graag weten wat er speelt in uw straat. Lees de enquête en vul hem in.