Zorgen over onze zorg

10 januari 2011

Zorgen over onze zorg

onze zorg onze zorg Komende tijd dreigen duizenden medewerkers van ziekenhuizen ontslagen te worden. Dit is het gevolg van het voornemen van het kabinet om ziekenhuizen die hun budget overschrijden flink te korten.

Opinie door Ton Heerschop, SP-raadslid in Venlo en SP kandidaat voor Provinciale Staten

Duizenden banen staan op het spel vanwege de korting die ziekenhuizen de komende jaren krijgen opgelegd vanuit de overheid. Een van de reden van deze korting is het feit dat de budgetten van ziekenhuizen overschreden worden. Deels komt dat natuurlijk door de zelfverrijking van sommige bestuurders en managers aan de top van, ook Limburgse, ziekenhuizen. Ziekenhuis Aan de andere kant is het, met name in Limburg, ook een gevolg van de stijgende vraag naar zorg. Dat deze situatie is ontstaan komt door het beleid van de afgelopen jaren. CDA, VVD en D’66 drukten de marktwerking verder door waardoor de patiënt ineens 'cliënt' ging heten en men de schijn wekte alsof ziek worden een keuze is.

PvdA, ChristenUnie en CDA stonden erbij en keken er naar toen onder het vorige kabinet nagenoeg alle ziekenhuizen rode cijfers schreven. Er werd niet ingegrepen in de farmaceutische lobby die de prijzen van geneesmiddelen opdreef. Men greep niet in bij de miljoenenverslindende projecten, en zo konden miljoenen verdwijnen ten gevolge van een mislukt ICT-project bij het AZM.

En nu staan VVD, CDA en PVV met de rug naar de samenleving als het gaat om de hardwerkende mensen in de gezondheidszorg. Liever neemt men weer deel aan een missie in Afghanistan, koopt men een totaal overbodige straaljager en weigert men de hypotheekrente aan te pakken voor bezitters van villa’s en landhuizen. Sterker, onder het regime van Rutte, Verhagen en Wilders mag winst uitgekeerd worden in ziekenhuizen. De kanker- en longpatiënt als middel om winst op te maken. Een schandalige ontwikkeling die absoluut gestopt moet worden!

De komende Provinciale Statenverkiezingen in maart gaan ook over de vraag hoe ook de Limburger via de Eerste Kamer deze ongewenste, onnodige en onbehoorlijke ontwikkelingen in de zorg kan stoppen. Het masker van de PVV is gevallen, zij stemt gewoon in met verdere verslechtering van de zorg. Een beleid dat door partijen in de regeringen van de afgelopen tien jaar al is ingezet.

Er is een alternatief, geef de zorg terug aan de medewerkers die er werken. Hardwerkende mensen met kennis van zaken en hart voor de patiënt. zorg Haal de bureaucratie, feitelijk georganiseerd wantrouwen, uit de zorg. Laat bestuurders in de zorg niet meer verdienen dan een minister. En stop met de idiote marktwerking in de zorg, de zorg gewoon weer terug onder democratisch toezicht. Dat zijn alternatieven voor een betrouwbare, betaalbare en veilige gezondheidszorg!