Eindelijk Kamerverkiezingen

20 februari 2010

Eindelijk Kamerverkiezingen

JPB De val van het kabinet was volgens de SP onvermijdelijk en voorspelbaar. Maar er liggen grote problemen in Nederland die ook de gemeente Venlo kunnen raken. Nederland kan kiezen om een ruk te maken naar rechts met veel opgeblazen woorden zonder enige daadkracht, of meer solidariteit en meer menselijkheid. Het lot ligt gelukkig in de handen van u, de kiezer.

Deze nacht is het kabinet Balkenende IV dan eindelijk gevallen. Het stond al tijden op kiepen maar het laatste zetje kwam van een CDA-minister die met z'n houding het terminale kabinet uit haar lijden verloste en de plug eruit liet trekken. Een hele generatie jeugd is opgegroeid met een minister-president die niet in staat is gebleken ook maar 1 kabinet tot een goed einde te brengen. Vier kabinetten binnen acht jaar; gaat Nederland hierin Italië achterna of krijgt ons landje eindelijk eens een ‘normale’ regering die wél regeert, de rit uit zit, de crises aan pakt en goede en sociale keuzes maakt?

De gevolgen voor Venlo zijn bij de keuzes duidelijk. Een keuze op de PVV is een keuze voor angst, een gespleten samenleving en wat mag men verder verwachten van een partij waarvan alleen de leider lid is. Eurobiljetten Het democratisch gehalte zakt dan naar een bedenkelijk niveau. D66 en VVD willen snoeihard bezuinigen en de rijken meer voordelen geven zoals villasubsidie wat de middenklasse en armsten in de samenleving hard zullen raken. De zwakste schouders zullen vertrapt worden in de bezuinigingsdrift van de liberalen, die niets geleerd hebben van de economische crisis. Gemeenten zullen sterk gekort worden en dus minder te besteden hebben. Ook dit gaan we merken want die bezuinigingen worden ongetwijfeld verrekent met jij, ik, wij.

In de plaats daarvoor gunt men ons wel de ophoging van de pensioenleeftijd, 65blijft65 misschien alsnog voortzetting van de oorlog in Afghanistan en een supersnelle JSF (een gevechtsbommenwerper waar geen vijand voor bestaat, waar de testvluchten nog feitelijk van moeten beginnen, dat de Russen en Chinezen makkelijk kunnen neerhalen; oftewel een peperduur en onnodig vliegtuigje). Net zoals de kabinetten-Balkenende (CDA-VVD-PvdA-CU-D66-LPF) ons vele onnodige en peperdure dingen door de strot duwden, zal ook een volgend kabinet zonder SP dat proberen te gaan doen. Tijd dus om op een partij te kiezen waar men na de verkiezingen ook nog wat aan heeft, die niet gaat draaien, haar idealen koestert, betere ideeën heeft voor hetzelfde geld en beloftes wél na komt: de SP, wie anders? U leest het goed, de campagne is meteen begonnen!

Agnes Kant Agnes Kant gaf direct na de val van het kabinet al aan dat er snel nieuwe verkiezingen moeten komen. Die komen waarschijnlijk binnen drie maanden. Venlo mag voor het derde achtereenvolgende jaar naar de stembus. In 2009 voor het Europese parlement en gemeenteraad, in 2010 voor de Tweede Kamer en in 2011 volgen de Provinciale Staten (en misschien weer de Tweede Kamer?). De campagnedraaiboeken kunnen weer uit de kast komen. Althans voor de meeste partijen aangezien de SP het fenomeen van de altijddurende campagne aan hangt.
O ja, bijkomend voordeel van verkiezingen in de lente voor de PvdA is dat ze nu in een warm voorjaarszonnetje campagne kunnen voeren.

In de komende campagne gaan de kemphanen CDA en de PvdA (beiden met de rug tegen de muur) elkaar beschieten wat weer in het voordeel is van grote roeptoeter PVV. Het is verheugend om te zien dat men bij de PvdA nog enkele ideologische veren in de kaalgeplukte haan wil stoppen. De SP heeft opnieuw de hand uitgestoken naar de PvdA. Stoot Bos zich als een ezel opnieuw aan dezelfde steen of zegeviert het verstand? nuzeker Want zowel GroenLinks als de SP hebben aangegeven mee te willen regeren en niet voor verantwoordelijkheid weg te lopen. De alternatieven van de SP zijn helder en duidelijk maar ook merkbaar voor de Venlose bevolking: de buurt en haar bewoners zijn de schaal van de toekomst, de wijkagent terug op straat, geen idiote bezuinigingen op onderwijs, zorg, brandweer en politie, geen asociale maatregelen maar de zweep neerleggen bij de veroorzakers van de ontstane puinhoop, aanpakken van de problemen en regeren!

De SP is voor zorg in de wijken. Geen marktwerking met dikke managementlagen die alleen maar geld opslurpen, maar mensen die mensen helpen. Integratie is door slap optreden en een te hoog knuffelgehalte van diverse partijen nagenoeg mislukt. Dus is er noodzaak om opnieuw stappen te nemen, te beginnen met de Nederlandse taal; die spreken en begrijpen is het begin van integratie en dus geen verkiezingsfolders in vreemde talen.
Kortom, met een SP aan het roer komt er in Nederland weer een samenleving waarbij de buurt belangrijker is dan de megaprojecten of miljarden verslindende ongewenste straaljagers. Laat die verkiezingen dus maar komen, de SP is er ook in Venlo klaar voor!
jij_ik_wij

21-02-2010: Agnes Kant: "Vanaf nu moet het menselijker en socialer!"