Buurten in pittoresk oud-Steijl

20 februari 2010

Buurten in pittoresk oud-Steijl

Buurtonderzoek Nog geen elf uur nadat het kabinet Balkenende-4 is gevallen, liepen wij vandaag te buurten in Steijl. Gerommel of geen gerommel in het Haagse, de SP doet gewoon haar werk en dat is vooral het onder de mensen begeven om te horen wat er beter kan.

Kloosterdorp Steijl, het is bitterkoud bij een straalblauwe hemel. Met verkrampte vingers en een loopneus trotseren we de elementen om voor ons belangrijk werk te verzetten namelijk terug naar de mensen, vragen wat er goed gaat in de wijk en ook wat er beter zou kunnen. Het gevallen kabinet komt vanzelf ter sprake, daar konden we niet om heen, mensen willen hun frustratie kwijt en wensen duidelijkheid. Die geven we natuurlijk graag.

20-02-2010 buurten Steijl 1 Bijna iedereen was het er over eens: in Steijl is het prettig wonen maar waar blijft die buurtsuper?!

Ook vandaag bleek maar weer eens hoe hard bewoners onze service soms nodig hebben. Service die ze van de overheden niet krijgen.
Tot onze verbijstering bleek er in heel oud-Steijl geen enkele winkel voor de dagelijkse boodschappen of een pinautomaat te zijn. Mensen zonder auto, mensen die slecht ter been zijn, zijn hierdoor totaal afhankelijk van derden die elders boodschappen voor ze doen of elders geld voor deze bewoners willen pinnen.

We zien de laatste jaren steeds meer voorzieningen verdwijnen uit de woonwijken maar Steijl slaat wat dat betreft alles. Hoe kan in hemelsnaam de overheid promoten dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig moeten blijven wonen, als die zelfstandigheid ze met twee handen wordt afgenomen?

Een oude machinefabriek in de buurt staat al 12 jaar leeg en op die plek is al jaren een kleine supermarkt gepland.
Dit vervallen pand doet alleen nog dienst als onderdak voor ratten, zwervers en vandalen. Ramen zijn op diverse plaatsen ingegooid, het glas ligt nog steeds buiten, waar ook kinderen spelen (tegenover het pand staat een bassischool). Ook maken dealers dankbaar gebruik van dit beschutte stukje in de wijk, in de schaduw van de kerk.

20-02-2010 buurten Steijl 2 Wanneer wordt deze "puist in de buurt" eindelijk gesloopt en komt die supermarkt met PIN-automaat?

De St. Rochusstraat is een verbindingsweg geworden naar het veerpont. Dat vrachtauto's vaak niet meer voor- of achteruit kunnen in deze smalle, bochtige, straten was te voorzien geweest. Het autoluw maken van de Maasstraat (niet toevallig omdat een vorige wethouder daar woont) heeft nadelig effect op de rest van het dorp, wat dagelijks zorgt voor verkeersonveilige situaties.

Ondanks al deze minpunten waren de meeste bewoners toch best tevreden met de wijk an sich. De onderlinge sfeer is goed en er is nog sociale controle. Die pluspunten maken Steijl een mooie woonomgeving maar de minpunten verdienen zeker aandacht, en daar gaan we zeker aandacht voor vragen.

25-03-2010: Wanneer krijgt Steijl nu eindelijk haar buurtsuper?