Lachen, als een boer met kiespijn dan

16 december 2009

Lachen, als een boer met kiespijn dan

Het goede nieuws kon niet op deze dagen, midden in de ellende van een economische en financiële crisis door hebzucht, zou je bijna denken dat kerstmis twee weken te vroeg kwam. Weer werd er een pand gepresenteerd voor de Floriade, er komt anderhalf miljoen steun vanuit de provincie voor Nedinsco en de Tegelse Chantal Janzen krijgt een wassen beeld.

Column door Ton Heerschop, aanstaand-raadslid voor de SP

Zelfs de lach van Hayke Jansen, PvdA-onderhandelaar bij de presentatie van het coalitieakkoord, kreeg bijval van Thijs Pennings van Omroep Venlo. In zijn blog gaf deze aan dat het toch vooral een dappere keuze was die Hayke had gemaakt. De blog gaf aan dat de keuze voor Testroote als wethouder en niet Vera van der Wiel, politiek briljant was omdat onze Hay nu over vier jaar een opvolger heeft als fractievoorzitter.
Blijkbaar hoopt Pennings op acht jaar wethouder Testroote die hij in zijn bijdrage ook nog eens meegaf de afgelopen jaren “goed werk” te hebben gedaan. Als de wethouder alleen zou worden afgerekend op een lager wordende schooluitval zouden we hierin misschien nog mee kunnen gaan. Maar andere dossiers zoals bijvoorbeeld dat van onderwijsstichting Akkoord laten bij enig onderzoek zien dat er ook een andere factor speelt namelijk die van macht en het behouden van macht.

Dapper is de keuze van de PvdA juist niet. Als je als partij 38% verliest bij een verkiezing dan moet je niet mee willen regeren. Maar de PvdA doet dat wel, alles voor het pluche, draaien tot je erbij neervalt en vieren dat de bezuinigingen op het minimabeleid “wel meevalt”. Het is schandalig dat juist de minima moeten opdraaien voor de kosten van de hebzucht van anderen waar er wel tien miljoen naar het multifunctioneel centrum op het kazerneterrein gaat. In het coalitieprogramma geen enkele echt sociale maatregel te vinden. De VVD en het CDA hebben hun stempel kunnen drukken op het akkoord, de PvdA duidelijk niet.

De analyse van Pennings dat de PvdA dapper is, kan dan ook niet gedeeld worden. De PvdA viert ook lokaal haar verliezen: “We zitten nog op het pluche en we zijn de grootste ‘linkse’ partij in Venlo”. Waar de SP 6% heeft gewonnen verloor de PvdA 38%! Met dat verlies geen enkel stempel op het coalitieakkoord, als schoothond van een liberaal-christelijk college, met een beschadigde wethouder en de lokale omroep die je over vier jaar al afschrijft als lijsttrekker. En daarmee moet Hayke Jansen wel lachen, blij als hij is dat hij het over vier jaar allemaal niet hoeft uit te leggen!

15-12-2009: Omroep Venlo blog: "De dappere keuze van Hay Janssen"