Lokalen breken met elkaar

29 november 2009

Lokalen breken met elkaar

Lokalen-logo De verkiezingen zijn voorbij en ineens blijkt er van het verhaal van de Lokale Democraten niets meer over. Want waar zij ooit probeerden uit te leggen dat zij zich voor het betreffende stadsdeel sterk wilden maken maar toch samen willen optrekken als 1 fractie, is die illusie nu in Belfeld doorgeprikt.

Column door Ton Heerschop, aanstaand-raadslid voor de SP

Miriam Linders, lijsttrekker van de Blerickse Democraten, leek bij de debatten zich het meest in te zetten voor de structuur van 'ieder voor het eigen stadsdeel maar toch samen in de raad optrekken'. Vervolgens zeggen anderhalve week na de verkiezingen de Belfeldse Democraten de samenwerking met de fractie Lokale Democraten op! Het moddergooien is via persberichten inmiddels begonnen...
Politiek is deze stap echter snel te duiden. De Lokale Democraten kunnen niet doen wat nodig is voor nieuw-Venlo, namelijk verder kijken dan het eigen stadsdeel en ook besluiten nemen die in het belang zijn van de gehele gemeente of andere stadsdelen. De samenhang der dingen in een gemeente is voor deze lokale partijen niet belangrijk, zoveel is duidelijk.

De politieke onhandigheid waarmee nu een derde van de Lokalen-fractie is afgehaakt spreekt boekdelen. Er wordt verwezen naar de onderhandelingen met de VVD over een coalitie. Met de Lokalen zou formateur Verheijen meer zetels (6) in huis hebben gehaald dan nu met de PvdA (5). In het eerste aftastende gesprek legden de Lokalen echter meteen een breekpunt op tafel. Hierdoor zijn ze al in een vroegtijdig stadium weggelopen voor coalitiedeelname. De VVD twijfelde aan de samenhang van de Lokalen-fractie, wat een vooruitziende blik is geweest, of het heeft de breuk juist aangewakkerd.

De mogelijke aanleiding.
Vreemd te horen dat de fractieleden niet tevoren met elkaar overlegd hebben over de inzet en strategie bij de onderhandelingen. Toch een belangrijke zet als een partij serieus wil deelnemen in een coalitie.
Tijdens het moddergooien blijkt nu wat de onderlinge wrevel is. stemmen potlood De verkiezingsuitslag (en voorkeursstemmen) gaf niet het gewenste resultaat doordat alleen de Blerickse Democraten (procentueel) groeiden, de Venlose Democraten haalden geen zetels, de Belfeldse en Tegelse versies verloren licht, in de nieuwe stadsdelen kon geen afdeling opgericht worden en er kwamen mensen (terug) in de raad van wie eigenlijk afscheid zou worden genomen. En laat nu juist een van hen (Pierre Janssen) de coalitieonderhandelingen gaan doen.
Fractievoorzitter Henk Brauer zou teveel een eigen koers varen en eigenhandig de boel nu hebben opgeblazen waarmee hij eerdere besluiten te negeert, besluiten die genomen zijn in onderling overleg en door de ledenvergadering! Brauer lijkt de zondebok en de aanstichter en toch is dan meteen de hele Belfeldse Democraten uit het pact gegooid. Of is die partij niet meer dan Brauer zelf?

Wat brengt de toekomst?
De Lokale Democraten zijn vanaf vandaag nog slechts vier in plaats van zes zetels groot, en zitten er zes in plaats van vijf partijen in de oppositie. Het eerste slachtoffer van de coalitiebesprekingen is dus bekend; de Lokale Democraten pleegden muiterij op eigen schip. De kiezers van deze 'partij(en)' zijn de dupe. In plaats van hun kans te grijpen en met zes zetels zich te positioneren als serieuze coalitiepartij ligt de boel nu in stukken.
Nieuwe (strategische) transfers van partijhoppers zijn mogelijk maar net zo goed het definitieve einde van de droom der Lokalen.
Deze ontwikkelingen zijn niet in het belang van de gemeente maar ook niet in het belang van Belfeld, Tegelen en Blerick. Het zal het vertrouwen in de lokale politiek niet versterken, mensen zullen bij de volgende verkiezingen zeker herinnerd worden aan deze breuk.

Voor de SP is de breuk een bewijs dat deze groeperingen eerder voor eigen belang dan het belang van de bevolking in de gemeenteraad zitten. We zullen zowel met de Lokale Democraten als met de Belfeldse Democraten samenwerken in de oppositie daar waar dat mogelijk is. Jammer genoeg wordt het er allemaal niet overzichtelijker op.

29-11-2009: Website Omroep Venlo: "Belfeldse Demokraten zeggen samenwerking op"
29-11-2009: Persbericht "LokaleDemocraten verder zonder Belfeld"