h

Het succes van de Hulpdienst

16 november 2009

Het succes van de Hulpdienst

hulpdienst De SP Venlo heeft haar eigen Hulpdienst, bij allerlei soorten vragen staan we mensen met raad en daad bij. De Hulpdienst is nu bijna een jaar actief en we mogen met trots zeggen “met succes” want de aanwezigheid van de service toont aan dat er een behoefte en noodzaak bestaat.

Veel SP-afdelingen hebben een Hulpdienst waar vrijwilligers mensen helpen om op te komen voor hun belangen. Vaak worden mensen van het kastje naar de muur gestuurd of raken verdwaald in het woud van formulieren, regels en procedures. Een helpende hand voor het oplossen van problemen met de baas, verhuurder of gemeente kan dan een uitweg bieden. De service van de SP-Hulpdienst is gratis en voor iedereen, ook als men geen sympathie heeft voor de partij.

Gonny Schreurs Het succes van de Hulp- en informatiedienst blijkt wel uit de goede resultaten die het afgelopen jaar werden behaald. Coördinator Gonny Schreurs: “Bij het invullen van de belastingaangiften kon bijna iedereen worden geholpen en kreeg geld terug van de belastingdienst. Ook kregen we voor elkaar dat een gezin ruim 5000 euro terug kreeg van de Belastingdienst!”
Veel mensen konden naar het 'juiste adres' worden verwezen. Schreurs: “Waar mensen stuk lopen bij gemeente en andere instanties doet het wonderen wanneer je belt met “Hallo, je spreekt met Gonny van de SP-Hulpdienst...” dan gaan ineens deuren open die normaal gesloten blijven. Dit is verwonderlijk maar vooral schandelijk dat dan pas mensen in actie komen. Wat dat betreft is er nog veel te doen, tot die tijd ligt de koevoet van de SP klaar op tafel!"

SP-Hulpdiensten hebben niet alleen als doel om mensen te helpen. Gonny Schreurs: “Veel SP-afdelingen hebben een hulpdienst. Als er meerdere hulpaanvragen over een zelfde onderwerp binnen komen is dat een signaal dat er iets niet goed zit. Door middel van acties kunnen we vervolgens proberen deze zaken op te lossen. Ook kunnen wij de Tweede-Kamerfractie wijzen op bepaalde punten die ons opvallen.”

In december 2008 was het dan zover dat de Hulpdienst naar buiten toe actief werd. Eerder kon men natuurlijk ook al terecht bij de SP als men vragen of hulp nodig had. Om goed op de hoogte te blijven wat er veranderd in de regelgeving volgen de leden geregeld cursussen om ook hun kennis op orde te houden.
De Hulpdienst draait vrijwel 24 uur per dag (per e-mail), telefonisch is dit echter iets beperkter. Elke dinsdag en donderdag van 18.00-20.00 uur kan er tijdens het spreekuur direct iemand gesproken worden, op andere tijden kan men een bericht inspreken waarna we contact met u opnemen.

hulpdienst spreekuur De SP-afdeling Venlo heeft haar gespecialiseerde leden goed voorbereid, geschoold en wegwijs gemaakt in het woud van instanties en regeltjes. Een selecte ploeg vrijwilligers kan vrijwel alle vragen rechtstreeks beantwoorden. Dit zijn SP-leden van verschillende pluimages en specialismes, wat natuurlijk ook goed is voor het functioneren van de gehele Hulpdienst.

Schreurs: “We kregen het afgelopen jaar allerlei vragen op het gebied van zorg, echtscheiding, onderwijs, geestelijke nood tot het helpen bij het invullen van belastingpapieren en CIZ-formulieren. Ook op het gebied van wonen en uitkeringen zal er hulp kunnen worden geboden. Of het nu een verwijzing naar de voedselbank betreft of 'rondhoren' waar een dak boven het hoofd kan worden geboden. De opzet is mensen te sturen daar naar toe waar ze hun recht kunnen krijgen.”


Gonny Schreurs is bij de SP coördinator van de Hulpdienst, lid van het afdelingsbestuur en kandidaat-raadslid. Ze staat nummer 3 op onze kieslijst.


Bel op dinsdag en donderdag tussen 18.00 en 20.00 uur de telefonische hulpdienst van de SP op 06-57305201. Ook kunt u ons via het internet bereiken: stuur een e-mail of vul het online formulier in.


22-05-2009: Hulp bij belastingaangifte groot succes
08-12-2008: SP start Hulpdienst voor Venlo

U bent hier