Diknekken vieren feestje, burgerij rouwt

24 oktober 2009

Diknekken vieren feestje, burgerij rouwt

Arcen1 Gisteren kwamen raadsleden en een aantal genodigden bij het Arcense Ovaal bijeen, om bij het daar geplaatste bouwbord, de naam voor het door een minderheid gewenste MFA te onthullen. De bevolking en het actiecomité waren niet uitgenodigd maar toch aanwezig.

De “feestelijke onthulling” van het bouwbord door PvdA-burgemeester Tans vond om 17.00 uur plaats. Kort tevoren was het aangekondigd in de lokale pers. Alleen enkele genodigden mochten er bij zijn, het gemeentebestuur was bang dat hun feestje verstoord zou worden. Het werd dus een klein feestje voor enkele diknekken die per se hun zin doordrijven en het Ovaal volbouwen met een gedrocht dat amper draagvlak heeft.
Nog geen week na de besluitvorming in de gemeenteraad werd het bouwbord geplaatst, de gemeente heeft er duidelijk haast mee. Voelt ze nattigheid omdat de procedure niet volgens de regels is verlopen, omdat ze honderden bezwaarschriften naast zich neerlegden, omdat 91% van de Arcense bevolking niet het multifunctionele centrum (MFA) wil op de locatie Ovaal?

Een uur eerder, om 16.00 uur, was een gelijksoortig bord onthuld in Velden maar daar was de onthulling al door een paar nieuwsgierige jongelui gedaan zodat de naam geen verrassing meer was. De burgemeester sprak van vandalisme terwijl er niets was vernield; vreemd gedrag zoals we inmiddels van burgemeester Tans gewend zijn... Om hetzelfde akkefietje in Arcen te voorkomen was er dan ook bewaking bij het bord gezet tot het gezelschap arriveerde. Het mag wat kosten...

Peer van der Hout SP'er Peer van der Hout was als kritisch volger bij de onthulling aanwezig. Tot zijn grote verbazing benaderde burgemeester Tans hem na afloop van de ceremonie persoonlijk en zei blij te zijn dat het actiecomité zo netjes was geweest om deze bijeenkomst niet te verstoren. De reactie van Peer was duidelijk: “Ik heb hem gezegd dat de bloemen eerst aan de meet worden vergeven.”
Het actiecomité heeft als stil protest een bloemenkrans geplaatst waaraan een lint hangt met de tekst “91 procent van de Arcense bevolking rouwt”.

23-10-2009 MFA Arcen 'De Schand' De langs het Ovaal lopende weg heet de Schans en men had voor het MFA dan ook de weinig originele naam 'de Schans' gekozen. Echter ook hier was de naam tevoren al uitgelekt en door veel mensen al verbasterd tot 'de Schand'. Het MFA bouwen op het Ovaal – tegen de wens van de bevolking in - wordt als een schande gezien en als een schoffering van de inwoners van Arcen.

Nabewerkte foto: Vrij naar Joost van den Vondel: "Het sterkste wapen dat ik ken is het puntje van een scherpe pen. En daarboven op Photoshop!"

08-10-2009: Dagblad de Limburger: "Enquête actiegroep: Arcen tegen MFA bij Ovaal"
27-09-2009: MFA strijdpunt in Arcense politiek
Website actiecomité/ burgerinitiatief 'Red Arcen'