Wat nou inburgering gaat goed?

6 september 2009

Wat nou inburgering gaat goed?

inburgeraars GroenLinks-wethouder Lamers draait de inwoners van Venlo een rad voor de ogen met zijn juichverhaal over inburgering. Als we de wethouder en de gemeente moeten geloven dan ligt Venlo op kop voor wat betreft inburgering. Onzin, zolang er mensen in onze wijken en straten leven die nog steeds de Nederlandse taal nauwelijks machtig zijn en niet eens op halve kracht kunnen meedoen met de samenleving, lopen we hoe dan ook achter!

Column door Ton Heerschop, kandidaat-raadslid voor de SP

De wethouder haalt mooie getallen aan maar verhult daarmee de werkelijke problemen. Hij is het eens met de Vereniging Nederlandse Gemeente dat er teveel tijd is gestoken in de getallen en minder in de kwaliteit. Maar zijn handelen is anders, want in de publicaties lijkt Venlo toch eerder de manager die trots verteld dat het budget gehaald is. Inburgering met het behalen van getallen als doelstelling?!

Sterker nog, Venlo geeft de in te burgeren medemens de mogelijkheid om maatwerk in te kopen. Als je geluk hebt wordt het maatwerk. Maar wat wordt het als het geen maatwerk is? Oordelend naar de berichtgeving in ieder geval mindere kwaliteit.

Alle inzet van veel mensen met het hart op de goede plaats zoals taalmaatjes en andere vrijwilligers, blijft Venlo de focus houden op getallen en het zich op de borst kloppen dat het allemaal zo enorm goed gaat. En daarmee gaat de gemeente voorbij aan de mensen die in onze wijken wonen. Mensen die of niet meekunnen omdat zij de taal niet machtig zijn en de Venlonaar die het maar niets vindt, die mensen met hun onbekende gebruiken en onverstaanbare vreemde taal.

Het zou de gemeente sieren als zij de energie die zij in haar berichtgeving zou stoppen in zou zetten om daadwerkelijk de inburgering te laten slagen. Niemand mag in Venlo naast de kant staan en moet gewoon fatsoenlijk mee kunnen doen! Dat zou het doel moeten zijn en niet de getallen van de wethouder.

03-09-2009: website Omroep Venlo: "Project 'Taalcoaches' zoekt vrijwilligers"
27-08-2009: website Omroep Venlo: "Inburgering in Venlo op orde"