h

Verbeter verkeerschaos Raadhuislaan

20 augustus 2009

Verbeter verkeerschaos Raadhuislaan

Raadhuislaan 2 Mensen die wel eens in Tegelen gaan winkelen, hun auto op de parkeerplaats bij supermarkt Albert Heijn parkeren, zullen zich bij het wegrijden regelmatig afvragen welke logica er achter de huidige verkeerssituatie schuilt. Bij de uitrit is het een chaos, net als op de rotonde en omliggende straten.

Men kan namelijk sinds de komst van de rotonde bij de kruising Raadhuislaan-De Drink nog maar op 1 plaats de parkeerplaats op- en afrijden, waarbij kortgeleden als proef een verplichte rechtsaf is ingesteld. Dit alles zorgt voor enkele bijna-ongelukken, veel frustratie, verkeersverstopping en een onveilige situatie. Die wordt in de hand gewerkt door bushaltes aan beide zijden van de weg -zonder aparte busstrook- op nog geen 50 meter van de op- en afrit van die parkeerplaats.
De SP denkt graag mee aan oplossingen om deze situatie voor elke weggebruiker te verbeteren. Zodoende heeft de partij verkeerswethouder Beurskens (VVD) en projectwethouder Lamers (GroenLinks) om opheldering gevraagd en hen onderstaande alternatieven voorgelegd.

Raadhuislaan 1 Bushalte gelegen tussen de rotonde en de op- en afrit parkeerplaats.

Door het ontbreken van busstroken moeten de bussen op de rijbaan stoppen om hun passagiers in- en uit te laten stappen, die vervolgens eerst het fietspad over moeten. Hierdoor vormt zich al snel een verkeersophoping ter hoogte van de rotonde en aan de op- en afrit van de parkeerplaats. Deze verkeersophoping zorgt er ook nog eens voor dat het verkeer, komende van de Muntstraat en Kerkhoflaan, ook al niet kan doorstromen. Daarnaast is er een onveilige situatie voor verkeersdeelnemers op het fietspad, het openbaar vervoer en haar buspassagiers.

De gemeente Venlo kwam in 2005 tot de conclusie dat de komst van een rotonde de oplossing zou zijn. Spijtig genoeg is de reconstructie niet zo uitgevoerd als in het eigen plan omschreven staat. In onze ogen is dit dan ook een gemiste kans, om de kruising en de verkeerssituatie rondom de kruising Raadhuislaan-De Drink veiliger en overzichtelijker te maken en de doorstroom van verkeer te garanderen.

Raadhuislaan 2 Zodra de bus passagiers in- of uit laat stappen, ontstaat er aan beide kanten een verkeersopstopping.

De SP vindt dat de gemeente zoals omschreven in het 'verkeersplan centrum Tegelen' een extra ontsluiting dient te creëren voor de parkeerplaats bij de supermarkt ter hoogte van de rotonde.
De gemeente dient de parkeerplaats zo in te richten dat men er alleen via de oprit naast de Muntflat op mag, en men er alleen via de nieuwe ontsluiting van de parkeerplaats bij de rotonde af mag. Kortom: zorg op de parkeerplaats voor eenrichtingsverkeer. Dit maakt de algehele situatie overzichtelijk en veiliger.

Daarnaast dienen de bushaltes aangepast te worden met een busstrook naast de openbare weg zodat het overige verkeer geen hinder heeft van stoppende bussen. Aangezien hierdoor mogelijk het fietspad in de knel komt is verplaatsing van de bushaltes naar De Drink, vlak na de rotonde ook een optie aangezien daar meer plek is voor het creëren van busstroken.

Raadhuislaan 3 Op de met de rode pijl aangegeven plek dient een 2e ontsluiting te komen voor de parkeerplaats/Kerkstraat op de rotonde Raadhuislaan.

Door het doorvoeren van deze twee maatregelen wordt naar onze mening de verkeerssituatie rondom de rotonde Raadhuislaan-De Drink veiliger. Het verkeer zal beter doorstromen waardoor de dagelijkse verkeerschaos tot het verleden behoort. Tevens is het soepel afwikkelen van het verkeer ook nog eens beter voor het milieu daar men minder afremmend en optrekkend verkeer heeft, wat weer resulteert in minder uitstoot van CO2 en fijnstof en minder geluidsoverlast.


De gemeente dient gewoonweg haar afspraak na te komen dat de nieuwe verkeerscirculatie rondom Industriestraat, Muntstraat, De Drink en Raadhuislaan niet zal zorgen voor extra verkeer en onveilige situaties. In eerdere informatieavonden waarschuwden bewoners en wijkoverleg al voor de gevaren van het verkeersplan en de huidige situatie. De SP vindt dat er serieus met deze inbreng van de burgers moet worden omgegaan in plaats van ze aan te horen en dan alsnog het eigenlijke plan doorvoeren. Als er op deze manier gewerkt wordt zijn informatieavonden volstrekt overbodig en hoeft 'de politiek' zich ook niet meer af te vragen waarom mensen die politiek wantrouwen.


Het 'Verkeersplan Centrum Tegelen' uitgebracht en opgesteld door de gemeente Venlo in juli 2005, schrijft over deze kruising en de verkeerssituatie het volgende:

6.3.7 Reconstructie kruispunt Raadhuislaan - De Drink
De onveilige situatie op de kruising Raadhuislaan-De Drink vraagt om een aanpassing. Enerzijds is de voorrangssituatie namelijk niet in overeenstemming met de beoogde hoofdwegenstructuur en anderzijds conflicteert de ontsluitingsfunctie voor het autoverkeer met de primaire fietsroute. Gegeven de situatie ter plaatse zijn er twee oplossingen denkbaar: ‘voorrangssituatie om de hoek’ een rotonde. Hieronder wordt nader ingegaan op beide alternatieven.

Rotonde
Om het kruispunt veiliger te maken voor zowel het auto- als het fietsverkeer kan ook een rotonde voorgesteld. Vanwege de snelheidsreductie en de vereenvoudiging van de verkeerssituatie is een rotonde een prima maatregel. Bovendien neemt de rotonde de onveiligheid weg, markeert de rotonde de kruising van twee gebiedsontsluitingswegen en vormt het ook nog een logisch ontsluitingspunt van het parkeerterrein.

Conclusie
Alle voor- en nadelen overziend heeft de rotonde de voorkeur. In de ‘voorrang om hoek’-variant is de verschuiving van het verkeer van de Raadhuislaan naar de Industriestraat erg groot, en levert te veel bezwaren op in de Industriestraat.

(bron: Verkeersplan centrum Tegelen)


Bovenstaande vragen en alternatieve ideeën zijn gisteren per brief gesteld aan de wethouders Beurskens (VVD) en Lamers (GL) door Jan Coopmans uit Tegelen, SP-bestuurslid en kandidaat-raadslid.


Update 21-8-2009: Onze brief aan de wethouders had meteen resultaat. Gisteren werd al een extra verkeersbord bij de uitrit van de parkeerplaats neergezet dat moet wijzen op de veranderde verkeerssituatie. Het bord is echter op zo'n wijze geplaatst dat de voorlopige proefsituatie nog steeds onduidelijk is voor de verkeersdeelnemers...
Update: Een artikel over onze brief stond vandaag in het Dagblad de Limburger op de voorpagina van het regiokatern. Er staat halverwege het artikel echter een foutje want in plaats van Kerkstraat staat er Muntstraat waar de SP graag de parkeerplaats op de rotonde wil laten aansluiten. We hebben om rectificatie verzocht.


U bent hier