Buurtzorginitiatief opmaat naar menselijkere zorg?

11 augustus 2009

Buurtzorginitiatief opmaat naar menselijkere zorg?

zorgHet is geen nieuws dat er veel mis is met de zorg in dit land. Er is lef voor nodig om als thuiszorgverpleegkundige ontslag te nemen om de bureaucratie, versnippering en de duur betaalde managers vaarwel te zeggen. Door jarenlange verslechteringen slaan thuiszorgmedewerkers zelf terug: verbetering van onderop, terug naar de kleinschaligheid en meer menselijkheid, hulde!

Column door Gonny Schreurs, SP-bestuurslid en kandidaat-raadslid

Vier wijkverpleegkundigen startten begin juli zelf thuiszorg op in Brunssum en Onderbanken. In deze zogeheten 'Buurtzorg' draait het om kleinschaligheid.
Vandaag is in Dagblad de Limburger te lezen dat drie ex-thuiszorgmedewerkers gisteren met Buurtzorg gestart zijn in Arcen, Lomm, Velden en Venlo-noord.
Door het initiatief van Buurtzorg kunnen de zorgverleners inderdaad meer doen doordat ze niet worden gehinderd door een topzwaar management en bureaucratie waar eenieder slechts bezig is om z'n eigen stoel bezet te houden, waardoor geld niet daar komt waar het zo hard nodig is; bij de directe zorg, de handen die het mogelijk maken.

Verpleegkundigen kunnen weer doen waarvoor ze zijn opgeleid, de werksfeer is verbeterd en er is weer sprake van arbeidsvreugde, de cliënten tevreden omdat ze weer een band kunnen opbouwen met 'hun' verzorger, de belastingbetaler tevreden door lagere zorgkosten. Een echt praktijkvoorbeeld van hoe het in alle opzichten beter kan.

Daarom moet het niet bij deze Buurtzorg blijven; zo'n initiatief dient als een olievlek over heel Nederland uit te spreiden, om daarmee de thuiszorg weer haar menselijke gezicht te geven, terug naar de basis namelijk de kleinschalige zorg voor iemand in de buurt.

Update 21-8-2009: Een ingezonden brief met dezelfde strekking stond vandaag in het Dagblad de Limburger.

Actiewebsite 'Zorg geen markt'
12-09-2008: opinie Agnes Kant over de buurtzorg: "De buurt is de andere hoeksteen van de samenleving"
Buurtenplan SP: “We laten zien dat het kán!” (artikel uit SP-ledenblad Tribune, oktober 2008)