Verwerpelijk geweld in openbaar vervoer

16 juli 2009

Verwerpelijk geweld in openbaar vervoer

bus Veolia bij station De SP ziet met afgrijzen dat het geweld in het openbaar vervoer de laatste tijd toeneemt. Gisteren was het raak in Blerick. Een man bedreigde daar een chauffeur van Veolia omdat deze hen verzocht om een kinderwagen uit het gangpad te halen. Bij de bedreiging met de dood is een mes gebruikt.

Het extra trieste is dat in dit geval niet een snotjoch de bedreiging uitte maar een volwassen man van tussen de veertig en vijftig. Van iemand waarvan je fatsoen en respect zou mogen verwachten. Geweld tegen hulpverleners en in het openbaar vervoer is een trend geworden. Iedereen doet het en niets kan al een aanleiding zijn om doodsbedreigingen te uiten of klappen uit te delen.

De agressie in de taxiwereld is in Amsterdam de reden geweest om stevig in te grijpen. Het trieste is dat de oorzaak de dood van een klant is geweest. Emile Roemer De conclusie van SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer was dan ook: “Al bijna 10 jaar lang zien we dat de liberalisering van de taximarkt in 2000 tot alleen maar ellende heeft geleid. Nu hebben we als overheid eindelijk weer de middelen in eigen hand en kunnen we goed vervoer regelen voor iedereen.”

Dit klopt inmiddels inderdaad voor de taxiwereld in Amsterdam, maar hoe zit het dan met het busvervoer in Venlo?
Hufterig gedrag is van alle tijden en komt voor in alle leeftijden, bij allerhande mensen. Maar nooit mag iemand bij de uitoefening van zijn werk hier de dupe van worden!
Inmiddels zijn er afspraken over hoe om te gaan met hufters als zij hulpdiensten bedreigen. Het wordt echter ook tijd om chauffeurs te beschermen bij de uitoefening van hun beroep.
De oplossing kan uiterst eenvoudig zijn. Zorg voor een afgescheiden chauffeursgedeelte in de bussen waarbij een deur aan de linkerzijde van de bus wordt geplaatst. In de Londense dubbeldekkers is dit bijvoorbeeld op die manier geregeld. De mogelijkheden zijn er dus.

Hoe we het ook draaien, mensen die hun werk in het publieke domein hebben, kunnen te maken krijgen met figuren die alleen maar hun rechten en niet hun plichten kennen. En je mag verwachten dat mensen tegen deze figuren worden beschermd. Dat is een verplichting van ons als samenleving en van de werkgever van deze werknemers. En de idioten die agressief handelen dienen hard aangepakt te worden als voorbeeld naar de maatschappij en om de trend van geweld te doorbreken.

Offensief voor veiligheid in OV De SP heeft na breed overleg met chauffeurs, leden van Ondernemingsraden van vervoersbedrijven, vakbonden en andere sociale partners een aanvalsplan gemaakt om de veiligheid in trein, bus, tram en metro te vergroten. Lees hier alle elf voorstellen in 'Offensief voor veiligheid in het openbaar vervoer'.

16-07-2009: website L1: "Buschauffeur Blerick bedreigd met steekwapen"
18-04-2009: SP komt met offensief voor veiligheid in het openbaar vervoer
Lees alle elf voorstellen in 'Offensief voor veiligheid in het openbaar vervoer' (PDF, 213 KB)