SP-Zomertournee tegen verhoging AOW-leeftijd in Horst, Roermond en Venlo

27 juli 2009

SP-Zomertournee tegen verhoging AOW-leeftijd in Horst, Roermond en Venlo

campagnebus In juli en augustus gaan Kamerleden van de SP met de speciale campagnebus het land in met een petitie tegen de verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar. Aanstaande donderdagavond doet de bus Venlo aan.

Donderdag 30 juli is de tour van 10 tot 13 uur te vinden in het centrum van Horst, van 14 tot 17 uur bij de Sjoemelmert in Roermond aan het Munsterplein en ’s avonds van 18 tot 20 uur bij de zomermarkt/braderie aan het Vleesplein-Vleesstraat in Venlo.
Aanwezige Kamerleden zijn Manja Smits, Fons Luijben en Trix de Roos. De zomertour wordt opgeluisterd met muziek, toespraken en een kruilatorrace (kruising tussen rollator en kruiwagen).

muziek Muziek hoort bij een protestmanifestatie, zeker op een zomerbraderie.

SP-leider Agnes Kant stelt: “Het verhogen van de AOW leeftijd is ongewenst, onzinnig en onnodig. Ongewenst omdat we niet leven om te werken maar werken om te leven. Onzinnig omdat 50-plussers nu al niet aan de bak komen en onnodig omdat berekeningen aantonen dat de AOW wel betaalbaar blijft. Wat de SP betreft blijft 65 gewoon 65.”

kruillator De inmiddels befaamde kruillator.

De Venlose Zomermarkten; een midzomer braderie langs alle pleintjes en straatjes vol winkels en terrasjes. Ook op donderdag 30 juli wordt het tot 21.00 uur gezellig flaneren en genieten in het centrum van Venlo. Maar ook een goed moment om stil te staan bij de asociale kabinetsplannen om mensen te dwingen langer door te werken dan noodzakelijk is.
65 blijft 65 Een beschaafd land gunt zijn ouderen hun welverdiende rust. Daarom werd ooit afgesproken: ben je 65 dan hoef je niet meer te werken, en krijg je van staatswege een pensioen (AOW). De regering wil nu de AOW-leeftijd verhogen van 65 naar 67. 'Vanwege de crisis', zeggen ze. Maar deze maatregel is ongewenst, onzinnig en onnodig.

Manja Smits Luister hier naar het interview met Kamerlid Manja Smits op L1 radio over de opzet van deze actiecampagne, het doel en de achterliggende gedachte.

Binnen vier minuten weten waarom de verhoging van de AOW-leeftijd ongewenst, onzinnig en onnodig is? Kijk de film en vergeet niet de petitie te tekenen op 65blijft65.nl.

Campagnewebsite '65 blijft 65'
25-06-2009: Volkskrant Opinie Marcel van Dam: "Ouderen de klos"