SP-Zomertournee: geslaagde tussenstop in Venlo tegen verhoging AOW-leeftijd

31 juli 2009

SP-Zomertournee: geslaagde tussenstop in Venlo tegen verhoging AOW-leeftijd

65 blijft 65 In juli en augustus gaan Kamerleden van de SP met de speciale campagnebus het land in met een petitie tegen de verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar. Zo ook gisteravond toen de tournee Venlo aan deed. Een enkeling uitgezonderd is iedereen die we spraken van mening dat je mensen niet kunt dwingen langer door te werken terwijl er geen noodzaak voor is.

Gisteren was de zomertour in het centrum van Horst, bij de Sjoemelmert bij het Munsterplein in Roermond en ’s avonds van 18 tot 20 uur bij de zomermarkt/braderie aan het Vleesplein-Vleesstraat in Venlo.
De zomertour werd opgeluisterd met muziek, toespraken en een kruilatorrace (kruising tussen rollator en kruiwagen). De aanwezige SP-Kamerleden Manja Smits, Fons Luijben en Trix de Roos hadden een lange maar zeker succesvolle dag achter de rug: Manja Smits "Een erg plezierige dag waarin we vele honderden gesprekken konden voeren met bezorgde mensen, ouderen maar opvallend ook veel jongeren die zich zorgen maken over hun toekomst en de idiote plannen van het kabinet." Aldus Tweede Kamerlid Manja Smits.

30-07-2009 65blijft65 3 Handtekeningen ophalen ging zelden zo gemakkelijk, ook aan informatiefolders was behoefte.

De Venlose Zomermarkt is een initiatief van de winkeliers om met sfeer en gezelligheid de binnenstad meer aandacht te geven en publiek te trekken, maar ook een goed moment om stil te staan bij de asociale kabinetsplannen die mensen dwingt langer door te werken dan noodzakelijk is. Dat heeft de SP gisteravond dan ook gedaan door het flanerende publiek te vragen naar hun mening.

30-07-2009 65blijft65 1 Muziek hoort er bij, zeker op een zomerbraderie, dus namen we zelf een groepje mee. De extra muziek werd zeer gewaardeerd.

Ook kon men de petitie ondertekenen die CDA-minister Donner oproept te stoppen met zijn belachelijke plan. Het publiek werd getrakteerd op muziek om de leuke sfeer van de zomermarkt te verhogen.

30-07-2009 65blijft65 2

Gisteren werden in korte tijd in totaal 1051 handtekeningen opgehaald waarvan 451 alleen al in Venlo. Mensen kunnen ook via internet de petitie tekenen, ga naar de speciale website en teken mee.

30-07-2009 65blijft65 5 Jongeren snappen heel goed wat er aan de hand is. Veel gehoord was "Mag ik ook al tekenen?" Ja tuurlijk want de AOW gaat iedereen aan.

Een kwestie van fatsoen
De AOW (Algemene Ouderdomswet) is een basispensioen dat betaald wordt door de overheid. Voor elk jaar tussen het 15de en 65ste levensjaar bouwt men 2% AOW op. Iedere inwoner van dit land heeft recht op AOW.
Een beschaafd land gunt ouderen hun welverdiende rust. Daarom werd ooit afgesproken: ben je 65 dan hoef je niet meer te werken, en krijg je van staatswege een pensioen (AOW). De regering wil nu de AOW-leeftijd verhogen van 65 naar 67 met als excuus de vergrijzing, zogenaamde onbetaalbaarheid en de 'economische dip'.

Agnes Kant SP-leider Agnes Kant stelt: “Het verhogen van de AOW leeftijd is ongewenst, onzinnig en onnodig. Ongewenst omdat we niet leven om te werken maar werken om te leven. Onzinnig omdat 50-plussers nu al niet aan de bak komen en onnodig omdat berekeningen aantonen dat de AOW wel betaalbaar blijft. Wat de SP betreft blijft 65 gewoon 65.” De komende maanden zal de actie worden opgevoerd. Ook de ANBO, FNV en prominente leden van GroenLinks, CDA en PvdA ondersteunen de actie.

karavaan Deze SP-karavaan zal de komende tijd nog veel plaatsen aan doen.

Kiezer wil niet werken tot 67e
Nederlanders zien helemaal niets in een verhoging van de aow-leeftijd naar 67 jaar. Maar liefst 68 procent van de kiezers vindt de verhoging geen goede crisismaatregel. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond, op verzoek van de SP. Uit het onderzoek blijkt dat ook kiezers van de regeringspartijen CDA (63 procent) en PvdA (74 procent) in meerderheid faliekant tegen zijn. Bij de ChristenUnie ligt dat percentage op 40 procent.

30-07-2009 65blijft65 6 Veel bezorgde mensen die zich afvragen of er aan hun AOW-uitkering getornd gaat worden... Dat weet je nooit met dit draaikontenkabinet.

Bij de aftrap van de campagne benadrukte Agnes Kant: “De SP staat pal voor het verworven recht op AOW met 65 jaar. De mensen in het land zullen merken welke partij hun bondgenoot is, en welke partijen misbruik maken van de crisis om rechten af te breken. De verhoging van AOW-leeftijd naar 67 jaar is ongewenst, onzinnig en onnodig.”
De verhoging van de AOW-leeftijd is geen onvermijdelijk iets, het is een politieke keuze maar deze regering maakt de verkeerde keuze. De keuze zou moeten zijn, mensen hun oude dag gunnen. Maar deze regering kiest ervoor om met miljarden villabezit te subsidiëren en straaljagers te kopen.

30-07-2009 65blijft65 4 Kamerlid Manja Smits (rechts) diep in gesprek verwikkeld.

Binnen vier minuten weten waarom de verhoging van de AOW-leeftijd ongewenst, onzinnig en onnodig is? Kijk de film en vergeet niet de petitie te tekenen op 65blijft65.nl:

Campagnewebsite '65 blijft 65'
30-07-2009: Luister hier naar het interview met Manja Smits op L1 radio over het bezoek aan Limburg.
28-06-2009: Telegraaf op zondag: "Kiezer wil niet werken tot 67e"
26-05-2009: Verkiezingsprogramma CDA, VVD, PvdA en Christen Unie: 65 blijft 65???