SP bezoekt woensdag politie Venlo

20 juli 2009

SP bezoekt woensdag politie Venlo

Politie De SP bezoekt de politie om te zien hoe de wetten en regels uit 'Den Haag' in werkelijkheid uitpakken. Op het bureau Venlo-Centrum aan het Mgr. Nolensplein krijgen we informatie over de openbare ordediensten en het werken met de camera's in Venlo. Op het bureau Venlo-Oost aan de Rijnbeekstraat volgt informatie over het wijkgericht werken.

De SP bezoekt regelmatig instanties, instellingen en organisaties om kennis op te doen of bij te spijkeren, om te weten te komen wat er zich afspeelt in het werkveld maar vooral om te bekijken of de 'Haagse' werkelijkheid ook de realiteit is en wat daaraan verbeterd kan worden. Deze bezoeken zijn voor SP'ers in lokale afdelingen (alsook Tweede Kamerleden) goed om meer inzicht te krijgen in de lokale problemen, oplossingen en voorbeelden.

14-1-2008 Politie Venlo2 Ook in 2008 stak de SP-afdeling agenten in Venlo een hart onder de riem tijdens hun acties. Over het SP-rapport van destijds waren we het onderling snel eens: overnemen die alternatieven!

Over de politie is altijd wel iets te zeggen, vooral negatief zoals bij opgelegde verkeersboetes, agenten die minder in het straatbeeld zijn of wanneer het te lang duurt voordat een agent ter plekke is. Maar ook positief wanneer je je bedenkt dat het zonder politie een grote chaos zou zijn in de samenleving van anarchie, wetteloosheid en het uitblijven van een pakkans van criminelen.
De politie is er voor de bewaking van de openbare orde en veiligheid in dit land en dus ook in Venlo. Agenten verdienen het gezag en respect wat ze door falend landelijk beleid jaren geleden zijn verloren. Ook zijn ze baangarantie en fatsoenlijk loon verloren, iets waarvoor de SP en de vakbonden in 2008 nog krachtig actie voerden om de minister te dwingen over de brug te komen.

Agenten verdienen beter Deze actie was een groot succes maar toch een druppel op de gloeiende plaat zeker wanneer je kijkt naar de situatie nu van het korps Limburg-Noord (waar de gemeente Venlo onder valt), dat zwaar in de rode cijfers zit en dus financiële problemen kent, waar de komende jaren 2000 minder aspirant-agenten kunnen worden opgeleid en waar 500 minder agenten in dienst komen. Werk aan de winkel om het politieniveau hoog te houden omwille van de openbare veiligheid en leefbaarheid. De SP is benieuwd welke actuele stand van zaken het tijdens haar werkbezoek mee krijgt.

Momenteel voert de SP een landelijk onderzoek naar de werkbeleving van politieagenten. Er wordt veel gesproken over het belang van een goede politie, iedereen heeft er wel een mening over, maar de agenten zelf weten als geen ander hoe het werkelijk zit. Of het nu gaat om werkdruk, salaris of problemen op straat, zij zien hoe het politiebeleid in de praktijk uitpakt. Komt de politiek met goede oplossingen? Of leiden die tot nieuwe problemen? De SP wil het graag van de échte deskundigen weten en daarom vragen wij agenten onze vragenlijst in te vullen.
De resultaten van dit onderzoek onder politiemensen worden voorgelegd aan regering en parlement. Op deze manier brengen wij de praktijk van de politiemensen in de politiek.
Agenten kunnen nog steeds meedoen aan het politieonderzoek via www.sp.nl/politie.

10-07-2009: Negentig procent agenten heeft kritiek op computersysteem politie
21-01-2009: Column 'Onterecht verongelijkt!'