Herindeling een feit

7 juli 2009

Herindeling een feit

Vandaag heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met het herindelingvoorstel. Dit betekent dat per 1 januari 2010 definitief Arcen en Velden bij Venlo gevoegd worden waardoor er op 18 november aanstaande nieuwe gemeenteraadsverkiezingen zijn.

Het wetsvoorstel voor de herindeling werd zonder stemming en zonder verdere beraadslaging in de Eerste Kamer aangenomen.

Tiny Kox Bij de behandeling van de voorstellen in de Eerste Kamer liet fractievoorzitter Tiny Kox namens de SP-fractie aantekenen dat de SP tegen zou hebben gestemd indien zou zijn gestemd over de samenvoeging van de gemeenten Helden, Kessel, Maasbree en Meijel, en de samenvoeging van de gemeenten Arcen en Velden met Venlo en de herindeling van de gemeenten die betrokken zijn bij de vorming van de nieuwe gemeente Horst aan de Maas.

De Tweede Kamer heeft op 19 mei reeds ingestemd met de samenvoegingen en de herindeling van deze gemeenten. Zodoende was de gang naar de Eerste Kamer eigenlijk een formaliteit. De Eerste Kamer toetst namelijk wetsvoorstellen die in de Tweede Kamer uitbehandeld zijn. Over de herindelingvoorstellen werden wel nog vragen ingediend door enkele fracties in de Eerste Kamer maar de antwoorden daarop van de minister waren voor de overige senatoren geen reden om een stemming te houden over de voorstellen.

handjeklap Op deze min of meer democratische wijze zijn enkele gemeenten van elkaar losgerukt en ondergebracht in een nieuwe gemeente en zo worden ook Arcen, Lomm en Velden aan de gemeente Venlo toegevoegd. Niet dat de bevolking daar werkelijk iets over te zeggen heeft gehad, maar dat is democratie anno 2009. Gelukkig zijn er aanstaande november verkiezingen, zullen we er dan alsnog een herindelingsreferendum van maken?

Website Eerste Kamer: EK stemt in met vorming van vijf nieuwe gemeenten
20-05-2009: Tweede Kamer stemt voor herindeling Arcen&Velden