Zeg maar 'ja' dan krijg je er twee
Zeg maar 'ja' dan krijg je er twee
De verzekeringswereld steekt raar in elkaar. Niet alleen dwingt ze zorginstellingen tot fusies die wij vervolgens mogen betalen met premieverhogingen maar ook smijten verzekeraars wel erg gulzig met geld. Laatst moest ik een nieuwe bril kopen. Ik werd bijna scheel van de tegenstellingen.
- Column door Gonny Schreurs, bestuurslid SP Venlo
Neem het VGZ, dat met brillenwinkels zoals Specsavers afspraken maakt om twee vliegen in een klap te vangen: VGZ vergoed de kosten van een nieuwe bril mits men die koopt bij Specsavers, dat er zo erg makkelijk klanten bij krijgt en die klanten aan zich bindt, dus gegarandeerde omzet. Daar is iets van te zeggen maar de klant krijgt een (bijna) gratis ook al heeft die weinig keuze. Maar de VGZ-Specsavers-combinatie slaat door.
Ik was de vorige week woensdag in de stad, ik had al een tijdje last van mijn ogen, ik zag niet meer zo goed.
Dus ik naar Hans Anders waar ik in december vorig jaar een contract had afgesloten; voor 6 euro per maand kun je een keer per jaar een nieuwe bril uitzoeken. Mijn oude bril begint te verslijten, mooi moment voor een nieuwe dacht ik. Zag ik bij Specsavers een complete bril voor 29 euro. Dus ik naar binnen, pakte een montuur uit het rek, ging naar de kassa en zeg tegen de medewerkster “je kunt de waardes over nemen van mijn oude bril”. Zegt zij: ”Heb je je VGZ kaartje bij je, wellicht dat je dan korting krijgt” Korting op een bril van 29 euro... Ik moest effe lachen van verbazing.
Blijkt dus dat ik recht heb op 100 euro per jaar vergoeding op een brilmontuur. “Dus ontspiegelen dan maar?”, vroeg de medewerkster. Doe maar, was mijn reactie. Alhoewel, ik kon ook een duurdere pakken, een bril van 99 euro met het gegeven dat deze maand de tweede bril gratis is. Dus heb ik TWEE BRILLEN GRATIS. Dus neem ik een duurdere.
Dit kan toch niet? Elk weldenkend mens voelt aan dat ie genept wordt waar die bij staat maar waar is dat addertje onder het gras?
Als er dan toch de mogelijkheid bestaat, dan er maximaal gebruik van maken wanneer mensen er werkelijk voordeel van kunnen hebben. Ik wil voor niemand reclame maken maar in deze stel ik: Specsavers opbellen, je nummer van het VGZ doorgeven en je krijgt te horen of je recht hebt op korting. Trek het VGZ maar helemaal leeg want die bobo's krijgen toch al veel te veel.
De 'samenwerking' tussen verzekeraar en andere bedrijven zoals brillenwinkels heeft een vreemde vorm aangenomen. Wat is nu de korting? Wat is het verschil? Hoe haalt de brillenwinkel z'n marge? Hoe bekostigt de verzekeraar de korting? Krijgt iemand nu werkelijk een vergoeding of is het een bril uit eigen doos die je allang tien keer eerder betaald hebt? Ik vermoed dat laatste want in Nederland is gratis echt niet gratis, er moet wat tegenover staan en dat betaalt de klant, zonder dat die dat in de gaten heeft. Wanneer komt de volgende premieverhoging ook al weer?
P.S. Ik heb een uitgebreid aanvullende verzekering met basis-tand en uiteraard geldt deze korting van 100 euro maar 1 keer per jaar.