PvdA-stress en GroensLinks-overstappers

25 juni 2009

PvdA-stress en GroensLinks-overstappers

Het is natuurlijk niet te voorkomen dat partijen elkaar de maat nemen zodra het verkiezingsvirus begint rond te waren. En dat is in Venlo zeker ook het geval. Als SP afdeling hebben we eigenlijk gemakkelijk praten want als er iets zeker is, dan is het wel dat wij deze verkiezingen gaan winnen.

We zijn nieuwkomers en daarmee kan er geen verlies van zetels zijn. Maar vanuit het bestuur verwonderen we ons af en toe over de toestanden en het gedoe bij anderen partijen. Hebben we het deze week al gehad over de toestanden bij het CDA waar beoogd lijsttrekker Jos Teeuwen en campagneleider Ger Koopmans elkaar volkomen tegenspraken als het om samenwerking met de PVV gaat, hebben we nu het gedoe bij de PvdA waar men Sjors Peeters zich ziet terugtrekken van de kieslijst en Vera van der Wiel-Tax uit is op de plek van Hay Janssen, de huidige fractievoorzitter en beoogd lijsttrekker.
Aardig detail is dat de PvdA haar ledenvergadering gelijktijdig met die van de SP gaat houden. Daar gaan wij duidelijk een mediamomentje missen want tegen zoveel interne partij-ellende kunnen wij met een positiever verhaal niet op!

Maar we hebben nog een aardige want de transfermarkt is nog steeds geopend. Vanuit GroenLinks gaat raadslid Mehmet Algur, ik hoor u denken Mehmet wie? Ja Algur raadslid van GroenLinks en zo ongeveer het meest zwijgzame raadslid van de afgelopen vier jaren. GroenLinks is natuurlijk geen domme partij en heeft de beste brave Mehmet dan ook niet op haar kandidatenlijst staan. Logisch want een raadslid wordt verwacht wat te doen en niet alleen maar geld te incasseren. Maar Mehmet zit daar niet mee en gaat over naar de rechterzijde van het politieke speelveld, naar de Lokalen. Deze VVD-light versie ontvangt dit voorheen linkse raadslid met open armen rekenend op een behoorlijk stemmenpotentieel vanuit allochtone hoek. Alles tenslotte voor het pluche, zo lijkt het devies. De geloofwaardigheid krijgt opnieuw een deuk. En maar afvragen waarom er zo'n wantrouwen is tegen de politiek...

En dan die andere nieuwkomer met een groot potentieel aan stemmen, de PVV. Wie gaat er in Venlo de kar trekken voor deze partij? Komt Geert soms zelf terug naar de geboortegrond of heeft hij enkele sterke krachten gevonden die zijn partij hier vaste voet aan de grond gaan geven? Binnen verschillende partijen heeft men een stevige discussie over deelname aan een bestuur met de PVV. Het CDA hebben daarin eerder al besproken, deze club weet het dus duidelijk niet, Teeuwen of Koopmans krijgt gelijk.

Bij de PvdA plaatste raadslid Wouter Schenk een column waarin hij een open conclusie trekt dat het waarschijnlijk gezien het gedachtegoed niet gaat lukken met de PVV. Maar welk gedachtegoed dan? De PVV heeft in Venlo nog geen gezicht, geen richting en geen visie gegeven over hoe het beter zal gaan maar weet de zittende partijen wel danig te verontrusten.
Al die partijen met hun uitspraken over al dan niet samenwerken jagen fantomen na. Er is nog niets concreet of bekend en men gaat al uitspraken doen op basis van eigen gedachten. Uiterst onverstandig!
Dat bepaalde partijen het in de broek doen over de komst van PVV en SP is nog tot daaraan toe, maar dat ze hun politiek van angstzaaien nu ook al intern verspreiden, roept vraagtekens op.

Voor ons is de lijn helder, eerst onze lijst op 30 juni samen met de leden vaststellen, dan verder via een gedegen verkiezingsprogramma naar de verkiezingen in november. Pas dan en alleen dan is de discussie over wie met wie moet gaan samenwerken realistisch. Pas als de kiezer heeft gesproken is duidelijk wat deze wil. En daar gaat de SP in Venlo dan ook maar vanuit, zolang we nog niet zien wat welke partij precies wil en welke concessies ze mogelijk willen doen, is het de kiezer die de meeste rechten heeft!

Column door Ton Heerschop, bestuurslid SP Venlo