Klaar voor Europa

2 juni 2009

Klaar voor Europa

handjeklap Op 4 juni zijn de verkiezingen voor het Europees parlement. Het worden belangrijke verkiezingen, want Europa speelt een steeds grotere rol, of je dat nu wilt of niet. In de jaren vijftig van de vorige eeuw ging het nog om zes landen die afspraken maakten over economische samenwerking. In 2009 gaat het om 27 lidstaten, 750 Europese parlementsleden en een Europese Commissie met talloze ambtenaren. Daar omheen cirkelen minstens 10.000 lobbyisten van bedrijven en organisaties.

Column door SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk

De Europese Unie is een politiek bedrijf geworden waar duizenden mensen hun brood aan verdienen. Alleen al daarom is het belangrijk dat de SP in Brussel aanwezig is: als waakhond tegen onnodige bureaucratie en machtsvertoon, maar ook als voortrekker van een slimmer en slanker Europa.

Europese politici hebben er een handje van om meer macht naar zich toe te trekken. Zij noemen 'meer Europa' onvermijdelijk en bedenken van grote afstand allerlei maatregelen voor bijna 500 miljoen inwoners. Beleid over de dikte van een fietsband, een verbod op aanstekers of de kromming van een banaan. En als het even kan ook over een gemeenschappelijk defensiebeleid of de privatisering van publieke voorzieningen.

Dat we in Europa samenwerken op het gebied van milieu, economie en veiligheid is prima. Maar samenwerking gaat uit van vrijwilligheid. De voorstanders van meer Europa nemen daar geen genoegen mee. Zij willen meer macht voor Brussel en minder macht voor de lidstaten. Dat leidt tot meer bemoeizucht en tot een gedwongen verkoop van sociale diensten als openbaar vervoer, zorg, energie en volkshuisvesting. Want de vrije markt is heilig in Brussel.

Nu het referendum over de Europese grondwet alweer vier jaar geleden is, merk je dat PvdA, CDA en VVD langzaam weer hun oude stellingen betrekken. Zij vinden het best, meer macht voor dat neoliberale Europa. Als wij ze er niet aan herinneren, zullen zij de lessen van dat referendum het liefst vergeten. Dan krijgen de onnodige bemoeizucht, de afdracht van bevoegdheden en de ondemocratische besluitvorming weer ruim baan in Brussel. Kortom, de SP is klaar voor Europa.

Campagnewebsite 'Nederland wil minder Brussel'