De laatste loodjes. Alvast een terugblik.

2 juni 2009

De laatste loodjes. Alvast een terugblik.

logo_sp_venlo De campagne voor de Europese verkiezingen zit er bijna op. Morgen mogen we naar de stembus. Gaan we de regering belonen of afstraffen voor het falende beleid? Gaan we Europa negeren omdat het ver van ons bed is? Gaan we voor meer of minder 'Brussel'? Gaan we over links of over rechts? Vanaf 21.00 uur weten we het.

Het was een matte campagne die pas laat op gang kwam. Niet alleen de kiezers hadden weinig interesse ook de gemiddelde politieke partij begon pas in de allerlaatste week een beetje op stoom te komen.
Dat de opkomst zal tegenvallen zal geen nieuws zijn. Dat het CDA haar honds(oude)trouwe achterban naar de stembus sleept, ook niet. Dat de PVV veel proteststemmen zal halen ook niet. Hoe gedijt de SP tussen al het rechts-liberaal-conservatie geweld? Zal het spannend worden?
Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Het gaat om een erg belangrijke keuze. Gaan we door op de ingeslagen weg van meer markt en minder overheid, kortom een neoliberaal Europa wat niets wenst te leren van de huidige crisis? Of brengen we de politiek weer dichter bij de mensen en gaan we voor een solidair Europa maar dan met minder bemoeienis?

Posters station tunnel Venlo Campagneposters hangen door heel het land, zo ook op het station in Venlo, zoals hier in de tunnel.

Slechts twee partijen durfden in deze campagne kritiek te uiten op Europa. De PVV verklaarde zich voorstander van alleen maar meer markt, afschaffen van sociale verworvenheden, uitsluiten van groepen mensen, muren optrekken en geen bemoeizucht uit Brussel. Alle overige partijen hobbelen minder of meer hard achter 'Brussel' aan. Zij willen nog meer het Brussel van de richtlijnen en regels en nog meer zeggenschap uit handen geven. Zij houden blijkbaar erg van de achterkamertjes politiek, waar overigens de PVV ook geen moeite mee heeft.

De SP daarentegen wil de solidariteit tussen staten niet afschaffen maar wel de politieke verantwoordelijkheid terugbrengen bij de landen in de unie. We hebben niets tegen economische samenwerking maar wel tegen het opgaan van Nederland in een superstaat en het verliezen van voor ons belangrijke bevoegdheden en verworvenheden. Het uitdijen van de EU en het afstaan van macht en invloed aan een klein clubje vriendjes en 12.000 lobbyisten mag wat ons betreft minder. Minder Brussel, wat 61,1% van de Nederlanders met ons eens is.

CDA Berlusconi poster Het CDA zit met de partij van Berlusconi in dezelfde fractie; voor iemand aanleiding om hun poster 'aan te passen' zodat iedereen weet dat een stem op het CDA ook een stem op Berlusconi is.

Deze week is het zover!
Wilt u minder Brussel net als in 2005 toen 61,6% van de stemmers aangaf geen Europese grondwet te willen?! Wilt u een solidair Europa met menselijke maat en de politiek dichter bij de burger? Stem dan SP, het gezonde alternatief.

Alvast een terugblik op de campagne...

De omvang van de campagne toont niet alleen aan dat de SP haar afvaardiging in Brussel belangrijk vindt en van mening is dat in het enorme Europese geweld een waakhond op zijn plaats is. Het geeft ook de kracht aan van de lokale SP-afdeling in Venlo. Want welke partij kan zeggen dat zij door middel van haar eigen leden nagenoeg geheel Venlo heeft weten te bereiken? Het antwoord is simpel: geen enkele!
De SP is een partij van gedreven idealistische mensen die een stevig compliment verdienen voor hun inzet van de afgelopen weken! Mensen met het hart vol van solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waardigheid. En dat is geen borstklopperij, dat is gewoon een vaststelling van feiten. Alle actieve SP-leden: namens het afdelingsbestuur enorm bedankt!!!!

27-4-2009 actie station SP-kandidaat Jessica van Ruitenburg (links) hielp mee Zo-kranten uitdelen op het station in Venlo. 's Avonds ging ze in debat met CDA, PvdA, VVD en GL. Jessica staat verkiesbaar op plek 6 van de SP.

De SP in Venlo kon het verschil tussen de SP en alle andere partijen duidelijk maken door een campagne gericht op het bereiken en informeren van zoveel mogelijk mensen in de nieuwe gemeente Venlo. Vele tientallen wijkverspreiders hebben in enkele weken rond de 40.000 informatiekranten en folders weggezet in de diverse wijken. Leden waren in het laatste weekend voor de verkiezingen op straat in de diverse stadsdeelcentra en dorpskernen om de mensen te informeren over het belang van 'minder Brussel' met onze bekende sponsjes maar ook met ludieke taalboekjes en andere hebbedingetjes die onze boodschap overbrachten. Vele duizenden vonden een nieuwe eigenaar.

30-5-2009 Tegelen Ondanks de grote desinteresse gingen ruim 200 folders, boekjes en sponsjes binnen een uur van de hand, zoals hier in Tegelen.

Ondanks dat de gemeente haar aanplakborden enkele weken vroeger plaatste dan dat ze ons aangaf, waren we eind april opnieuw op veel plekken de eerste die de posters had hangen. Weken later volgden pas de andere partijen. Bijna traditioneel begint dan het plak-en-overplak-circus; partijen kunnen het niet laten om anderen onder te plakken of veel ruimte te claimen. Nu was de eerste set SP-posters enorm groot wat niet-overplakken haast onmogelijk maakte maar onze werkelijke set posters hebben we in vele formaten dus daar hoeft niet overheen geplakt te worden.

plakken 26-4-2009 Deze eerste grote posters dragen de tekst "61,6% Nederland wil minder Brussel" wat slaat op het keiharde "NEE" tegen de EU-grondwet van 2005 die ons door de strot werd geduwd en die in 2007 met een 'nieuwe kaft en ander lettertype' opnieuw werd opgedrongen maar ditmaal zonder referendum; laten we dat 4 juni inhalen!

Toch konden enkele partijen het niet laten, vooral de PvdA, ChristenUnie/SGP en D66 toonden zich het meest onsportief. Nu is de SP wat dat betreft heel makkelijk: de wedstrijd wie de meeste posters en lijm heeft, hebben we bij voorbaat gewonnen. Als er over de SP heen wordt geplakt, plakken we gewoon onze posters terug.
Dat dit leidt tot vreemde reacties geeft onderstaande telefoongesprek van afgelopen zondag aan:

"Hallo met Alexander, je belde me?" (voorzitter SP Venlo)
– "Ja, hier met Hay Janssen (lokale PvdA-fractievoorzitter), ik ben hartstikke pissig!"
"Wat is er loos?"
– "Ik heb laatst een halve dag vrij genomen om posters te plakken en nu zie ik net dat jullie over ons heen hebben geplakt! Ik dacht dat we daar een afspraak over hadden?"
"Dan moet je wel zelf aan die afspraak houden want de PvdA heeft massaal over de SP geplakt. En dan zijn we heel makkelijk, die plek claimen we terug."
– "Da's niet waar... ik heb godverdomme... ach weet je wat? Val toch dood!"
Tuut tuut tuut (opgehangen)

pvda over SP 1 pvda over SP 2 Deze foto's tonen toch duidelijk aan wie er over wie plakte.

Ach, zulke telefoontjes motiveren ons temeer omdat we daarmee weten dat we het bij het rechte eind hebben.
Zeker nadat de PvdA ons op twitter "onbetrouwbaar" noemde... en dat zeggen de grootste draaiers van Venlo, sinds wanneer houden hunnie zich aan toezeggingen en beloftes? Ach ja, zal wel de verkiezingskoorts zijn.

plakken 31-5-2009 Dan maar nieuwe posters plakken, geen probleem, doen we graag ;-)

Ook leuk om eens lokale PVV'ers te ontmoeten.
Tijdens het plakken kwamen we elkaar regelmatig tegen. Duidelijk is wel, uit de bewoordingen van de twee heren, dat de lokale PVV nog volop in opbouw zit, geschoold kader is er nog niet. Ach ze hebben nog enkele weken de tijd om te beslissen of ze mee doen aan de verkiezingen in het najaar.

En tja in het najaar... dan begint bovenstaande circus weer van voren af aan. Op 18 november mogen we opnieuw naar de stembus voor een nieuwe gemeenteraad. De SP heeft er zin in, het draaiboek ligt alweer klaar, de strategie is bepaalt, de tactiek uitgezet. In de tussentijd gaan we gewoon door met campagnevoeren want voor de SP is het elke dag campagne. Iedere dag opnieuw het vertrouwen van de mensen winnen.

campagnewebsite 'Minder Brussel'