SP maakt zich zorgen over verkeerssituatie wijk Op de Heide

18 mei 2009

SP maakt zich zorgen over verkeerssituatie wijk Op de Heide

wijk De SP maakt zich zorgen over de verkeerssituatie in de Tegelse wijk Op de Heide rondom het Glazenapplein. Berichten dat er op dit woonerf een gevaarlijke verkeerssituatie is ontstaan met name voor de schoolgaande jeugd is voor de SP reden om de situatie ter plaatse eens onder de loep te nemen.

Het lijkt het bekende plaatje, bussen en taxibusjes die in deze omgeving rijden houden zich zeker niet aan de maximum snelheid. De SP weet als geen ander onder welke druk deze chauffeurs staan om hun rijtijden te realiseren. Maar ook chauffeurs van personenwagens denken af en toe dat zij eerder op een circuit rijden dan op een woonerf.

Omwonenden gaven aan ook overlast te ondervinden van de jeugd maar de zorgen betreffen toch vooral de allerkleinsten die, gelukkig nog vaak onder begeleiding van de ouders, naar de peuterspeelzaal 'de Rakkertjes' gaan en de kinderen van de twee basisscholen. De SP ziet echter nog een risicogroep en dat zijn de jeugdigen die vanuit het zuidelijkste deel van de wijk richting de Picus gaan. Zij gaan vaak buiten kantooruren over dezelfde oversteekplaatsen naar dit centrum waar met name jeugdigen komen.

Vanzelfsprekend heeft de SP bij betrokkenen nagegaan of zij zelf al in contact waren getreden met bijvoorbeeld de wijkagent, gemeente en de wijkraad. Deze partijen zullen naar wij hopen de zaak serieus inschatten en deze bezorgde ouders behulpzaam zijn met het zoeken naar structurele oplossingen.
sp-bus
Maar er zijn meer partijen, stadsbussen van Veolia en taxibedrijven zullen moeten worden aangeschreven om hen op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Wellicht ligt hierin een taak voor de scholen, peuterspeelzaal, wijkraad en welzijnsstichting Wel.Kom om samen als breed maatschappelijk front op te trekken en de wijk een stuk verkeersveiliger te maken.

De SP is blij dat zij door middel van een snelle interactie met buurtbewoners, wij enkele tips hebben kunnen geven waar men weer mee verder kan. Maar de SP afdeling Venlo neemt ook haar verantwoordelijkheid mochten actie(s) vanuit betrokken verantwoordelijke partijen uitblijven. We zullen niet gelijk het plein opbreken maar uitsluiten doen we natuurlijk niets. Doel moet zijn een veilige buurt, in dit geval te beginnen met verkeersveiligheid!