Wij hebben geen drie komieken nodig voor een stevige discussie

6 april 2009

Wij hebben geen drie komieken nodig voor een stevige discussie

Het Amerikaanse cabarettrio 'Allah made me funny' komt zaterdag naar Venlo om op een luchtige manier te praten met haters en stemmers van Geert Wilders. Het boegbeeld en enige lid van de PVV zelf is ook uitgenodigd in zijn geboortestad. Dat beloofd wat.

De cabaretiers hopen op een grote opkomst van moslims en niet-moslims om vooroordelen uit de wereld te helpen met hun geruchtmakende show vol zelfspot en zelfreflectie, die door velen verafschuwd als ook geliefd is. Aangezien de islam een gewild doelwit is voor Wilders' aanvallen en daarmee profilering, wil men het onderwerp met humor bespreekbaar maken. Alsof dat nieuw is in Nederland en Venlo? Mogen we even verwijzen naar de cabaretiers Najib Amhali, Micha Wertheim, Jörgen Raymann en nog enkelen?

Het is jammer genoeg niet zo simpel om de zaak af te doen met een 'kijk wij moslims hebben ook humor', want dat wisten we ook al. We hebben in Venlo geen drietal Amerikaanse islamieten nodig om ons dat duidelijk te maken. Half Nederland schiet echter in een kramp bij alleen al de gedachte van het maken van grappen over moslims. En de andere helft van het land wil vooral de moslims niet beledigen. Beide krampachtige houdingen zijn verklaarbaar maar leggen ook direct een ongewenste belasting op onze samenleving.
De moslim (als die al bestaat) is namelijk sinds enkele jaren zo'n beetje de internationale zondebok. Geheel onterecht maar voor sommigen een uitgelezen kans om van te profiteren en de aandacht af te leiden van de werkelijke oorzaak.

Wilders komt met zijn PVV veel te eenvoudig weg door het alsmaar weglopen van het debat en in diskrediet brengen van anderen. Als Gouda een probleem met gewelddadige Marokkaanse jongeren wil oplossen, roept de PVV direct dat de burgemeester een slappeling is en dat het leger uit Uruzgan moet vertrekken en richting Gouda moet gaan. Alsof het leger iets aan die situatie zou kunnen veranderen?! Want wie houden we voor de gek als we denken dat bussen voortaan enkel veilig door de straten rijden wanneer ze worden geëscorteerd door pantserwagens en F-16's? Als het slecht gaat in de zorg is dat volgens de PVV de schuld van de Marokkaanse ouderen die zorg wensen. Als er een debat is over de economische crisis loopt de gehele PVV weg voor het democratische debat en laat daarmee haar eigen achterban in de steek. De tekst over de bijdrage van de partij in het debat op de website van de PVV komt niet verder dan de verkoop van de Antillen en 400 euro per Nederlander. Dit zowel voor de multimiljonair als de bijstandsmoeder. Weer geen realistische oplossingen met diepgang dus. Daarover zou je wel snoeihard cabaret kunnen maken.

Het struikelblok is dat het de PVV ontbreekt aan enig democratisch gehalte, Wilders runt de show en heeft alle macht. Wilders heeft geen alternatieven voor de (thuis)zorg, sociale woningbouw, files, kredietcrisis en nog veel meer onderwerpen. Maar zolang deze partij door het debat te ontlopen succes heeft zal zij dat doen.
Daar zit ook de zwakte, want hoe groter je zal worden des te meer zal men kleur moeten bekennen. Vanavond gaf de partij aan ook in Europa geen verbinding te willen aangaan. Daar zit je dan als eenling tussen de honderden andere europarlementsleden, succes vast gegarandeerd...
Of de PVV zaterdag opnieuw ontbreekt en dus wegloopt voor een discussie zal nog blijken maar Geert Wilders kennende zal hij persoonlijk niet aanwezig zijn. Het smoesje rondom 'beveiliging' is voor de hand liggend.

De SP is het met de PVV eens dat er in de grote steden behoorlijke problemen zijn met minderheden. Maar de oplossing is niet het collectief wegzetten en buitensluiten van groeperingen in onze maatschappij. Een dergelijke houding heeft in de geschiedenis geleid tot rampen!
Wat de SP betreft kunnen we beter naar de onderliggende oorzaken kijken, die aanpakken en een paar goede discussies houden in plaats van, met alle goede bedoelingen van dien, een drietal komieken naar Venlo te laten afreizen om een zogenaamde discussie los te maken. Die discussie voert de SP iedere dag en ook in Venlo!

Opinie door Ton Heerschop en Alexander Vervoort, bestuursleden SP

Update 9-4-2009: Het comedytrio 'Allah made me funny' komt toch niet naar Venlo in verband met de vele dreigingen op internetfora. Alsof drie moslimmannen op straat in Venlo een probleem opleveren?!? Maar het management durfde het niet aan en ook de politie geeft aan het allemaal wel te begrijpen. Jammer, nu weten we dus niet of we hier eens een leuke discussie hadden kunnen hebben met Wilders aanhangers en moslimkomieken.
Voor ons hoefde al die poeha niet maar om eerst dit verhaal zo groot aan te kondigen en dan op het laatste moment de zaak terug te draaien... Nou ja, dan gaan wij maar weer eens de straat op, kijken wat de gemiddelde Venlonaar echt bezig houdt.
Mooiste uitspraak van een Nederlandse-Marokkaan die we deze week spraken: “Ik heb geen komieken nodig om Wilders aan te pakken, dat kunnen we goed zelf!” Een goede strijdlustige instelling, daar kunnen we niets aan toevoegen.

6-4-2009: Telegraaf: "Moslimshow opnieuw op de planken"
Website Amerikaans cabarettrio 'Allah made me funny'