Kermisrel in Arcen, omwonenden door gemeente genegeerd!

21 april 2009

Kermisrel in Arcen, omwonenden door gemeente genegeerd!

De gemeente Arcen&Velden heeft tot ongenoegen van ondernemrs, parochie en omwonenden de kermis verplaatst. Dit is mogelijk illegaal want in het koopcontract van dit Kerkplein staat dat daar nooit een kermis mag plaatsvinden. Omwonenden, kerkbestuur en de SP schieten in het verweer.

Door Peer van der Hout, SP-lid in Arcen

Het kerkbestuur heeft in een brief aan de gemeente Arcen vandaag haar onvrede geuit en tevens laten weten meerdere brieven te hebben ontvangen van boze bewoners rondom het Kerkplein, die zich door de gemeente niet gehoord voelen en de kermis door de strot geduwd lijken te krijgen.
Verder schrijft het kerkbestuur nogmaals hetgeen in het koopcontract uit 1966 is bevestigd, namelijk "...dat er geen kermis mag plaatsvinden op het kerkplein." Verder schrijft de pastoor: "De gemeente heeft het kerkbestuur benaderd met de vraag of deze bepaling eventueel gewijzigd zou kunnen worden zodat voortaan de kermis kan plaatsvinden op het kerkplein."

We hebben inmiddels ook het koopcontract van 24 oktober 1966 gelezen en daarin staat klip en klaar: "...en dat het plein (Kerkplein Arcen) nimmer zal worden gebruikt voor het houden van kermissen en markten in welke vorm dan ook." Contract is contract, ook als het destijds is overgedaan voor het luttele bedrag van 1 gulden, het geldt nog steeds.
clown De gemeente Arcen hoort zich te houden aan het contract dat zij destijds met het kerkbestuur heeft afgesloten. Betekent de arrogantie van de gemeente om in haar eigen belang nu toch de kermis op het Kerkplein te houden, dat voor iedereen afgesloten contracten, verdragen etc niet meer gelden? Dat wordt dan een grote puinhoop, een door de gemeente zelf aangezwengelde anarchie.

De pastoor was “…in beginsel bereid om met de gemeente hierover te praten mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan." Daaronder vallen de bereikbaarheid, geluidsoverlast en als belangrijkste voorwaarde dat de gemeente de omwonenden bijeen zou roepen. Het kerkbestuur wil de bepaling alleen dan wijzigen wanneer er geen (of zeer weinig) bezwaar is bij de omwonenden. "Aan deze voorwaarde heeft de gemeente niet voldaan, terwijl dat wel was toegezegd." Aldus de pastoor in zijn brief.

Het kerkbestuur blijft bij het standpunt dat er eerst overleg moet komen met de omwonenden. Daarin kan ze de steun van de SP vinden die de toenemende arrogantie van de gemeente Arcen&Velden inmiddels spuugzat is. (Want ook bij de herindeling met Venlo wordt door de gemeente Arcen gesteld dat de bevolking hierin is gehoord, ook naar de Tweede Kamercommissie gaf ze dit laatst aan, terwijl het enige wat is gebeurt drie informatieavonden (waarvan 1 voor alleen ondernemers) zijn gehouden waarbij niets met de inbreng van de burgers is gedaan. Het ministerie van Binnenlandse Zaken stelt dat bij herindelingen de bevolking grondig dient te zijn geraadpleegd en steun dienen uit te spreken; dat is niet gebeurt. Ook op vele vragen van de SP kregen we niet of na heel lang aandringen pas antwoord.)
In de laatste maanden van haar bestaan mag het gemeentebestuur niet ineens de kantjes er van aflopen!

Ook spraken we de uitbater van de botsauto's. Die was kwaad want in zijn contract staat dat hij op het Raadhuisplein moet staan maar afgelopen maandag kreeg hij te horen dat hij op het Kerkplein moest opbouwen. Hij staat ook liever tussen de mensen in plaats van ver van alle terrassen vandaan. Ook diverse horecaondernemers zien dit laatste niet zitten.

Nog een leuk verhaal: Er stonden auto's geparkeerd op het Kerkplein. Toen heeft de gemeente ineens verbodsborden geplaatst en vervolgens een opsporingsambtenaar er op afgestuurd. Die heeft de auto's bekeurd behalve de auto's die toebehoorden aan de mensen van de gemeente! Dit kan blijkbaar allemaal in Arcen...

Ondertussen is de opbouw van de Kermis op het Kerkplein in volle gang. De media zijn gemobiliseerd want als de gemeente niet via de normale en gebruikelijke wijze wil reageren dan maar op een andere manier. Zo’n stap kunnen we alleen maar toejuichen.

Een bouwstop lijkt alleen nog mogelijk door een kort geding bij de rechter, dat is inmiddels dan ook aangevraagd. De kermisexploitanten komen hierdoor wel in de knel want mogelijk beslist de rechter (terecht) dat de kermis illegaal is.
Burgemeester Tans heeft al gedreigd door te zeggen dat wanneer deze kermis niet doorgaat op het Kerkplein, er geen kermis meer in Arcen zal plaatsvinden. Een loos dreigement en bangmakerij om niks want gelukkig heeft hij daar volgend jaar geen barst meer over te zeggen! Laat dat nou 1 zegening zijn van de aanstaande herindeling.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Update 22-4-2009: L1 website: "Kermisrel in Arcen"
Update 22-4-2009: website Dagblad de Limburger: "Buurt Arcen laaiend over verplaatsen kermis"