Feestje bij de Maasboulevard?!?

5 april 2009

Feestje bij de Maasboulevard?!?

Vandaag werd er een feestje gegeven in de Venlose binnenstad ter ere van de Maasboulevard. De SP is best in voor een feestje maar alleen als er iets voor de burgers te vieren is. We vragen ons af hoe dik de plank voor de kop van dit gemeentebestuur is?

Als we terugkijken naar het feest rondom de opening van het stadhuis afgelopen september, zien we vooral een feestje voor de bestuurders. De bevolking stond toen letterlijk op de tweede plaats. Een feest vier je als je een prestatie hebt neergezet of een mijlpaal hebt behaalt. Ook dit is in het geval van de Maasboulevard niet het geval, waarom moeten de belastingbetalers in Venlo meebetalen om de wanprestatie te vieren van een sterk vertraagd en alsmaar duurder wordend prestigeproject?

De Jodenstraat en Oude Markt werden omgetoverd met bloemen, bomen en een heuse grasmat. Kosten nog moeite werden gespaard om de propaganda compleet te maken. Want de bezoeker moest en zou omgetoverd worden van een cynische kritikaster in een gelukkige postivo. EurobiljettenVanaf een kraan kon men kijken naar het gat in de grond waarin ons geld de afgelopen pakweg 15 jaar is verdwenen. Meer dan een staalconstructie, zand en wat beton was nog niet waar te nemen. Een presentator op de kraan vertelde de mensen echter "dat alles goed zou komen". Daar worden wij nou erg positief van...

We zullen wel weer als zeurkous en zwartkijker worden weggezet door de gevestigde orde. Tenslotte valt er wel wat te kiezen want tot 9 april mag men een ontwerp en naam kiezen voor de brug die straks over de passantenhaven komt te liggen. De SP staat niet afwijzend in het betrekken van de bevolking bij de naamgeving, mits ze ook daadwerkelijk inspraak hebben. Want door wie en hoe worden de inzendingen beoordeeld?

Als SP willen we echter ook een duit in het spreekwoordelijke zakje doen. De brug moet naar onze mening een Latijnse naam krijgen. Want dat doet recht aan de lange historie van Venlo waar al in de Romijnse tijd vestigingen waren. Het is een brug dus Pons of Pontis zou zonder meer in de naam worden opgenomen. Als het aan de SP ligt wordt de naam 'Pontis Pecunia Perdo Cavus Terra'. Een hele naam maar in een vrije vertaling is het: 'De brug die gaat naar het gat in de grond waarin ons geld is verdwenen'. Misschien minder pakkend maar wel waar!

Update: 6-4-2009: Verslag van de promotiedag in het Dagblad de Limburger
5-9-2008: Is het evenementenbudget bedoeld voor gemeentefeestje?