Is het evenementenbudget bedoeld voor gemeentefeestje?

5 september 2008

Is het evenementenbudget bedoeld voor gemeentefeestje?

Het is genieten deze week, we zijn weer volop in beweging in politiek Nederland en dus ook in Venlo. Weet u het nog, ons stadhuis moest worden opgeknapt, likje verf hier, spijkertje daar, muurtje zus en raampje zo. Allemaal noodzakelijk om deze parel op onze Markt een beetje te wapenen voor de elementen en het dagelijkse gebruik. En dat vinden wij als SP afdeling helemaal niet erg. Sterker, we zouden willen dat dit college dat met meer gebouwen zou doen!

Maar waarom dit verhaal?
Op 30 augustus jl. heropende de gemeente het gerenoveerde stadhuis. Spectaculair en groots opgezet want feesten en partijen daar is de gemiddelde gemeente in Nederland erg goed in. Maar het feestgedruis is nauwelijks verstomt of we hebben een politiek relletje. Want de PvdA heeft een variant op draaien gevonden, namelijk net doen of je iets niet weet en dan met grote verontwaardiging een brief op poten sturen.

venlo markt Want de kosten voor het feestje op de Markt waren 68.000 euro, ja u leest het goed! En nu hadden die boefjes van B&W daarvoor het evenementenbudget aangesproken voor een slordige 43.000 euro. En dat nog wel terwijl de raad in februari nog instemming had verleend met een ophoging van datzelfde budget van 35.000 euro omdat men dacht dat het hier ging om evenementen waar veel vrijwilligers aan deelnemen. U leest het goed, "dacht"! Niet even bellen met de lokale rekenkamer of plaatselijke ambtenaar over welke evenementen we het hebben, nee we nemen het gewoon aan.

Hoe dom wilt u het hebben?
En dan nu het nieuwe gedraai van de PvdA. Hoe kan die met droge ogen beweren dat zij niets van deze 43.000 euro wisten? Nu beheren ze inderdaad niet de post 'evenementen', die eer valt wethouder Freij van GroenLinks ten deel. Maar kom op zeg, als je dit in het eerste de beste bedrijf zou flikken vlogen er boekhouders en directieleden de laan uit!
Natuurlijk wisten alle wethouders hiervan, natuurlijk had dit al lang bekend moeten zijn voor de PvdA, maar ja een feestje wil je niet missen. Nee dan kun je je dure pak weer eens aan en intelligent kijkend aan een glaasje wijn nippen. Dus maken we achteraf wat poeha zodat de simpele burgerman kan zien hoe goed het duale raadsstelsel wel niet werkt en hoe prima de PvdA toch op de gelden wil letten.

We voorspellen u binnen een week een nieuwe mooie draai van de PvdA.
De brief wordt beantwoord en men gaat overleggen met het college hoe we een en ander oplossen. En met dat antwoord gaat de PvdA heel blij doen naar buiten toe. Want wederom kan men dan laten zien dat ze er toch wel bovenop zaten.

En de evenementen voor Venlo de komende tijd, die moeten oppassen want die 43.000 euro moeten ergens vandaan komen. We schatten in dat we een aantal extra meetambtenaren op pad gaan zien. U weet wel; van die mannen met geluidsmeters die de evenementen af gaan om per geval zeker een 5.000 euro te incasseren. Dan gaat het dus om negen evenementen en de schade is weer hersteld. Met dat getal loopt zelfs de Venloop kans om het haasje te worden of we moeten met de carnaval iedere kroeg beboeten?

stadhuis Venlo Het lijkt overigens op zich al nergens op dat een ruim jaarsalaris moet worden weggesmeten om een gemeentehuis te openen. Maar Freij zal wel roepen dat het om een eenmalig evenement ging rondom de opening. De SP heeft moeite met het enorme gemak waarmee euro’s in deze stad over de balk gaan, daarvoor zien we eenvoudig weg teveel problemen in de gewone wijken. 63.000 euro is toch heel wat als het gaat om vervallen speeltuinen en losliggende stoeptegels!

Maar van de PvdA hoort u niets meer de komende tijd aangaande dit onderwerp. Want het probleem met draaien is net als met jokken. Als je een beetje begint dan moet je blijven draaien, net als met jokken omdat het ene leugentje het andere uitlokt.
En natuurlijk zal het weerwoord van de gemiddelde PvdA’er zijn dat de SP geen verantwoordelijkheid neemt. Nee zeggen wij dan: wij nemen inderdaad geen verantwoordelijkheid als we daarvoor onze kiezers moeten bedriegen, daarvoor hechten we nu eenmaal te veel aan onze uitgangspunten!