SP verontrust over onzekerheid bij Ronin

5 maart 2009

SP verontrust over onzekerheid bij Ronin

24-11-2008 werkbezoek aan Ronin 5 Het Werkbedrijf Ronin, een onderdeel van de Helmondse Atlant Groep en de Gemeente Venlo, blijkt in zwaar weer te zitten maar niemand wil er iets over los laten. Inmiddels zitten de werknemers in grote onzekerheid over hun re-integratietraject, sommigen zitten zelfs thuis en zijn opnieuw aangewezen op een uitkering. Enkele werknemers krijgen ten onrechte geen toeslag of voorschot en raken daardoor dieper in de ellende. De SP vraagt zich af hoe het zo ver heeft kunnen komen in zo'n kort tijdsbestek en heeft de wethouder gevraagd om opheldering en actie te ondernemen.

Vanuit diverse kanten heeft de SP afdeling Venlo berichten gekregen dat de Atlant Groep de samenwerking met werkbedrijf Ronin heeft stopgezet. Ondanks onze pogingen hierover van de wethouder Testroote (PvdA) een uitspraak te krijgen, spijt het vast te stellen dat van zijn zijde geen enkele reactie is gekomen. Ronin en Atlant verwijzen enkel naar de gemeente Venlo en willen of durven zich niet uit te spreken. Deze opstelling laat de arbeiders bij Ronin in grote onzekerheid over hun toekomst en re-integratietraject. De SP stoort zich enorm aan.

Niet alleen Ronin maar ook de wethouder reageert niet op telefoontjes en informele emails met vragen van de SP. Reden genoeg voor de SP om deze week een brief in duidelijke bewoordingen te sturen naar de wethouder, als baas over Ronin.
In de brief vraagt de SP en indirect de Ronin-medewerkers die in onzekerheid zitten en aanklopten bij de partij, om heel snel aan te geven wat de status van het samenwerkingsverband tussen Ronin en de Atlant Groep nu is en of deze gecontinueerd zal worden, en welke rol de gemeente Venlo hierin speelt?

24-11-2008 werkbezoek aan Ronin 4 Afgelopen november in de werkplaats met links SP-Kamerlid Paul Lempens en rechts wethouder Ramon Testroote.

Op 24 november 2008 was een afvaardiging van de SP te gast bij Ronin voor een werkbezoek waar ook wethouder Testroote bij aanwezig was. De uitleg die we destijds meekregen duidde niet op mogelijke problemen, eerder het tegenovergestelde: Ronin was lekker aan de slag en op weg om haar doelen te bereiken, de samenwerking tussen Ronin, Gemeente Venlo en de Atlant Groep liep prima, veel mensen hadden uitzicht naar werk...

De SP vraagt zich af hoe het kan dat in zo'n kort tijdsbestek er onrust en onzekerheid heerst onder het personeel en er problemen zijn ontstaan in de bedrijfsvoering? Wat is er aan de hand en welke actie gaat de gemeente hierin ondernemen?

Daarnaast heeft de SP een dossier ontvangen van mensen die via Ronin in een traject zaten en vanwege bovenstaande situatie, nu weer aangewezen zijn op een uitkering. Deze mensen hebben een toeslag aangevraagd waar zij recht op hebben. Aan hen is aangegeven dat de behandeling van een dergelijke aanvraag 8 weken in beslag kan nemen. Deze groep mensen is toch bekend binnen de gemeente? Vanwaar deze in onze ogen onnodige vertraging en bureaucratie?

EurobiljettenMensen die mede door begeleiding van de gemeente richting werk, nu worden geconfronteerd met een emotionele terugslag doordat ze opnieuw buiten de maatschappij staan, hebben doorgaans echt geen financiële reserve om 8 weken zonder toeslag door te brengen. Hier werkt de gemeente dus hard mee om de armoede in Venlo eerder groter dan kleiner te maken. Dit zorgt dat deze mensen verder in de problemen komen, schulden opbouwen en de motivatie en het perspectief op werk verliezen! Hoe is dit te rijmen met de doelstelling van Ronin? De SP heeft de wethouder gevraagd wat hij gaat doen om deze mensen financiële adem te geven?

De SP eist van de gemeente Venlo dat zij deze groep arbeiders een voorschot geeft zodat de directe geldnood iets draaglijker wordt. Daarnaast roept de SP de wethouder op om de arbeiders in dienst van Ronin actief te (blijven) informeren over de stand van zaken binnen Ronin en de Atlant Groep. Informatie is immers motivatie!

De SP mag toch hopen dat de gemeente Venlo haar verantwoordelijkheid neemt? We wachten intussen op een concreet en helder antwoord.

Vakbondsmensen

Wanneer Ronin, Atlant Groep en de gemeente Venlo niet de moeite nemen om de onzekerheid bij de werknemers weg te nemen door hen volledig te informeren, gaat de SP dit organiseren!

(De gezichten van enkele Ronin-medewerkers op de foto's, zijn op hun verzoek onherkenbaar gemaakt.)

27-11-2008: SP op werkbezoek bij Ronin in Blerick