SP op werkbezoek bij Ronin in Blerick

27 november 2008

SP op werkbezoek bij Ronin in Blerick

24-11-2008 werkbezoek aan Ronin 5 Afgelopen maandag was de afdeling Venlo met Tweede Kamerlid Paul Lempens op bezoek bij re-integratiebedrijf Ronin. Ook de wethouder van Venlo schoof aan, de nauwe samenwerking van de gemeente met Ronin onderstrepend.

Ronin bevestigde Lempens' indruk dat met name kleinere bedrijven (MKB) hun verantwoordelijkheid wél nemen bij het bieden van werk aan 'kansarmen'. Deze bedrijven hebben geen aparte afdeling P&O, en dat is een voordeel. De gemeente probeert zelf het goede voorbeeld te geven en stimuleert maatschappelijk verantwoord ondernemen. De SP vind dat dat nog meer moet, maar Venlo is op de goede weg, zo lijkt het.

24-11-2008 werkbezoek aan Ronin 4 In de werkplaats met links SP-Kamerlid Paul Lempens en rechts wethouder Ramon Testroote.

Ronin probeert de mensen perspectief te bieden vanuit een situatie die vaak armoedig is. Dat is niet gemakkelijk, vandaar dat er ook langere 'trajecten' van drie of meer maanden voorkomen. Positief punt vind de SP het feit dat mensen niet met behoud van uitkering worden beziggehouden, maar dat werk en werken aan werk wordt beloond met een contract met minstens het minimumloon.
Ook wordt op de locatie die we bezochten, aandacht besteed aan een prettige werkomgeving, minstens gelijkwaardig aan die van een gewoon bedrijf.

24-11-2008 werkbezoek aan Ronin 5 Dagelijks worden er honderden babyzitjes in elkaar gezet en gecontroleerd.

Kamerlid Paul Lempens gaf aan dat dit een verschil is met veel andere re-integratiebedrijven die een aparte werkhal starten met zinloos werk in een slechte omgeving, met behoud van uitkering. "Dat zijn treitertrajecten die mensen verder in de problemen helpen in plaats van vooruit, richting werk", aldus Lempens.

Paradepaardje van de bezochte Ronin-locatie was toch wel de fitness-ruimte, waar onder leiding van een professionele kracht letterlijk "op krachten kan worden gekomen". Mensen die langer in een uitkering zitten hebben vaak problemen met voeding en verslaving. Ook is er veel hulp met toeslagen en belastingen. Alles wat werken en participeren in de weg zit, wordt samen weggeruimd.

24-11-2008 werkbezoek aan Ronin 2 De fitnesscoach geeft tekst en uitleg. 24-11-2008 werkbezoek aan Ronin 3 De veelgebruikte fitnessruimte.

Ronin ontkent niet dat er ook wel eens zaken mis gaan, maar de indruk die wij kregen in het gesprek en de rondgang is dat er met de beste bedoelingen wordt gewerkt, in nauwe samenwerking met de gemeente. Dat kun je niet van alle re-integratiebedrijven en gemeenten zeggen.

24-11-2008 werkbezoek aan Ronin 6 Paul Lempens in gesprek met een medewerkster die het ompakken van kopieerpapier helemaal geen leuk werk vindt. Links op de foto reageert Ronin-directeur Marcel Kleinen: "Deze klus wordt in de eerste twee weken gedaan om mensen weer het werkgevoel terug te geven". 24-11-2008 werkbezoek aan Ronin 1 Ook taallessen worden er gegeven om zo nog beter op de arbeidsmarkt terecht te kunnen.

De mensen die zich hebben gemeld met opmerkingen over Ronin, zullen worden aangeschreven en gewezen op de mogelijkheid, eventueel met begeleiding van de SP, zich kenbaar te maken bij de gemeente of bij Ronin zelf.

(De gezichten van enkele Ronin-medewerkers op de foto's, zijn op hun verzoek onherkenbaar gemaakt.)

SP-rapport april 2008: 'Het zwarte gat van de reïntegratie'
SP-rapport december 2004: 'Rapportage Meldpunt klachten reïntegratie'