SP roept GroenLinks en PvdA op tegen de verkoop te stemmen van onze aandelen Essent

23 maart 2009

ze zijn nuts De SP Venlo heeft middels een tweetal open brieven de fractievoorzitters van GroenLinks en de PvdA opgeroepen om bij de behandeling en stemming over de verkoop van de gemeentelijke aandelen Essent, het gezond boerenverstand te gebruiken, naar de bevolking te luisteren, onze energiebedrijven niet te verkwisten en te stemmen tegen de mogelijke aandelenverkoop.

Alexander Vervoort SP-Afdelingsvoorzitter Alexander Vervoort: “Wij zien in de verkiezingsprogramma’s van beide partijen aanknopingspunten die duiden op het belang dat zij hechten aan de mening van de burgers.” De SP houdt met enige regelmaat actie omtrent de mogelijke uitverkoop van Essent en krijgt doorlopend complimenten en instemming van burgers over het feit dat deze verkoop niet door mag gaan. Opinieonderzoeken laten zien dat driekwart van de mensen tegen deze verkoop is. Vervoort: “Daarom spreken wij de partijen die zo expliciet zeggen de wens van de burgers serieus te nemen direct aan op hun beloften!”

Als een partij als GroenLinks zelfs advertenties zet om lokaal mensen te scholen in lokale politiek, mag je toch verwachten dat zij minimaal de democratische beginselen en de noodzaak tot democratisch toezicht hierin meeneemt. Meestemmen met de verkoop van Essent bijt met dat beginsel en daarmee zou de partij niet meer serieus te nemen zijn. Hetzelfde geldt voor de PvdA; zij gaan in hun verkiezingsprogramma 2006-2010 zelfs zover dat zij spreken over referenda. Als zij dan nu de wens van driekwart van de bevolking negeren, hoe serieus was die uitspraak dan?

In verschillende gemeenten zijn fracties van GroenLinks en PvdA tegen of geven aan voornemens te zijn tegen de verkoop van Essent te stemmen. Vervoort: “Vreemd dat niet overal deze partijen er hetzelfde over denken. De SP is wel duidelijk: om te voorkomen dat het kaarslicht het enige licht zal zijn waarover we straks nog zeggenschap hebben, mogen onze eigen energiebedrijven niet verkwanseld worden aan de hoogste bieder!”

TEKEN DE PETITIE: www.zezijnnuts.nl
30-01-2009: Pas op voor 'cashende' gedeputeerden