Reacties GL en PvdA op oproep SP tegen verkoop Essent

26 maart 2009

Reacties GL en PvdA op oproep SP tegen verkoop Essent

ze zijn nuts Maandag deed de SP een beroep op het moreel van de fractievoorzitters van GroenLinks en de PvdA. Het betrof een oproep aan beide partijen om toch vooral niet in te stemmen met de verkoop van de aandelen Essent aan RWE.

Vanuit GroenLinks kregen we snel een reactie dat deze partij tegen de verkoop is en hier tegen zal blijven.
Van de PvdA ontvingen we ook een snelle reactie maar wel een waarmee we werkelijk alle kanten op kunnen. Het is een spijtige zaak dat de partij die ooit als sociaal-democratisch bekend stond op beide aspecten inmiddels zoveel heeft ingeleverd dat op de eenvoudige vraag, of we onze energievoorziening in eigen hand moeten houden, geen duidelijk antwoord komt.

De PvdA lijkt opnieuw tot op het bot verdeeld over deze zaak. Vele lokale afdelingen en zelfs de Kamerfractie zijn tegen de verkoop maar er zijn ook nog veel afdelingen die of voor zijn of nog twijfelen, blijkbaar ook die in Venlo. Daarmee draait deze partij doorlopend om de zaak heen en toont aan feitelijk geen alternatief te willen zijn voor partijen als CDA en VVD. Als de PvdA een democratische energievoorziening wil dan zou zij moeten tegen stemmen vanwege het gebrek aan democratisch gehalte in de markt. Als de PvdA een sociaal energiesysteem wil dan zal zij tegen moeten stemmen om in te kunnen grijpen zodat iedereen gegarandeerd van energie kan worden voorzien.

Het is jammer dat de uitverkoop van publieke middelen zelfs in de tijd van de crisis rond de banken gewoon door gaat. En de PvdA stond erbij en keek er naar, nam geen beslissing en was zwaar verdeeld. Toekomstige generaties zullen in deze opstelling wederom een bewijs vinden van de verdere aftakeling van deze ooit sociaal-democratische partij...

De SP blijft strijden voor het behoud van onze energie in eigen handen. Een besluit over verkoop wordt pas in april genomen, apart in elke gemeente en provincie met aandelen. Verkoop kan pas wanneer 80% van deze aandeelhouders akkoord gaat, het verzet groeit en het ziet er naar uit dat die 80% niet gehaald wordt.

23-3-2009: SP roept GroenLinks en PvdA op tegen de verkoop te stemmen van onze aandelen Essent
TEKEN DE PETITIE: www.zezijnnuts.nl
19-01-2009: Agnes Kant: 'Essent is publiek bezit'