Motie SP: referendum over verkoop Essent

12 februari 2009

Motie SP: referendum over verkoop Essent

ze zijn nuts De SP in Provinciale Staten wil een referendum over de verkoop van de Essent-aandelen. Morgen dient de partij daarover een motie in. Als deze motie voldoende gesteund wordt door de andere partijen dan kunnen de Limburgers zich komend voorjaar in een raadgevend referendum uitspreken over de verkoop van onze energievoorziening.

Voor de SP is de mogelijke verkoop van de provinciale aandelen Essent een belangrijke zaak. Thijs Coppus Fractievoorzitter Thijs Coppus: “Essent is voor een deel ontstaan uit Limburgse bedrijven, de Limburgers hebben Essent deels opgebouwd. Daarnaast is Essent als nutsbedrijf van groot belang voor onze provincie. Het is daarom niet meer dan normaal dat de Limburgers zich uit kunnen spreken over de verkoop van de aandelen.”

De SP voert sinds enige tijd actief actie om iedereen bewust te maken over de gevolgen van een mogelijke uitverkoop van onze energievoorziening. Op 19 januari verklaarde SP-Tweede Kamerfractievoorzitter Agnes Kant het hoofdkantoor van Essent in Den Bosch al tot publiek bezit om daarmee een duidelijk signaal af te geven dat we allemaal een stuk Essent bezitten en er dus over moeten mogen meebeslissen.

19-01-2009 Essent actie Den Bosch 1

Kant: "De mensen die ons vertegenwoordigen, volksvertegenwoordigers, zijn de publieke aandeelhouders die het publieke belang behoren te dienen en juist zij gaan nu voor de korte termijn winst om dat geld uit te geven en er politieke sier mee te maken. Dat is dom en ik dacht dat we iets geleerd hadden door de kredietcrisis en de klimaatcrisis!"

De SP afdeling Venlo heeft de afgelopen tijd op verschillende plekken aandacht gevraagd voor deze zaak met de actie 'Essent verkopen? Ze Zijn Nuts!'. Vanavond zal de partij in het stadscentrum van Venlo een ludieke actie houden (als de weersomstandigheden het toelaten).

TEKEN DE PETITIE: www.zezijnnuts.nl
30-01-2009: Pas op voor 'cashende' gedeputeerden (opinie Paulus Jansen, SP-Tweede Kamerlid energie)
19-01-2009: Agnes Kant: 'Essent is publiek bezit'