Hypocrisie en vriendendiensten

20 februari 2009

Hypocrisie en vriendendiensten

Eurobiljetten Het CDA heeft deze week behoorlijk wat ellende over zich heen gekregen. Uiteindelijk is gedeputeerde Vrehen opgestapt vanwege berichten in de media over de manier waarop hij via een vriendendienst zijn huis heeft verkocht. Op zich was die zaak nog helemaal niet zo schokkend geweest als de manier waarop dit gebeurt is niet minimaal de verdachtmaking van belangenverstrengeling opleverde.

Column bestuursleden Ton Heerschop en Alexander Vervoort

Maar verdacht is niet veroordeelt dat mag duidelijk zijn. Het was dan ook een optelsom van belangen uit de zogenaamde 'Sinterklaasaffaire' in Echt-Susteren die de bodem uitsloeg onder de geloofwaardigheid van deze gedeputeerde, de wethouders ter plekke en van het hele CDA (waarvan de C werd omgedoopt in de afkorting voor 'corrupt').

Een gedeputeerde zit ruim tachtig kilometer van onze gemeente te beslissen en debatteren over zaken die voor ons toch wat verder weg staan dan de zaken waar een gemeente zich mee bezig moet houden. Het is daarom goed dat de nieuwbakken lijsttrekker van het CDA in Venlo (Jos Teeuwen) is teruggetreden uit de functies binnen de raden van toezicht van de Maaspoort en de Nieuwe Scene. De stappen volgden een dag na de bekendmaking van Vrehen, toeval of niet? Wij houden het er maar op dat er sprake is van een samenloop van omstandigheden.

Maar steeds vaker zien we nevenfuncties van volksvertegenwoordigers waar we vraagtekens bij plaatsen. Daar waar doorlopend de solidaire afdrachtregeling van de SP op de korrel wordt genomen, klussen politici van andere partijen lekker bij. Of zij hebben belangen in verenigingen, die direct als netwerk dienen voor na de termijn als volksvertegenwoordiger. En daarin schuilt de hypocrisie van diegene die de SP verwijten dat haar volksvertegenwoordigers wel solidair een deel van hun salaris of vergoeding afdragen aan de partij waarmee vervolgens de andere leden, die veel werk als vrijwilliger verzetten, onder meer gratis naar scholingen kunnen. Want blijkbaar is het geen probleem om de eigen kas te spekken of je daarop voor te bereiden in je rol als volksvertegenwoordiger, maar wordt men zenuwachtig als het salaris ineens op de rekening van de SP wordt gestort...

Heeft het CDA nu iets geleerd van deze opvatting, deze corruptieaffaire en al die eerdere affaires? Nee. Vandaag zei een CDA-bons dat "deze wind wel weer over waait" en riep zijn leden op om vooral in zo veel mogelijk vrijwilligersclubs actief te zijn. Blijkbaar kweekt men daar het netwerk van afhankelijkheid, van kiezers en van je eigen toekomst. De gemiddelde waslijst aan nevenfuncties is bijna gelijk aan een levensverzekering voor een politicus in de dop of eentje die al is afgeschreven. Want binnen veel partijen maar zeker binnen het CDA gold, geldt en blijft gelden; wie macht heeft heeft vrienden en wie vrienden een wederdienst bewijst heeft macht.