De transfermarkt is geopend

1 februari 2009

De transfermarkt is geopend

Politiek en voetbal hebben steeds meer gemeen de laatste tijd. Verschuivingen en transfers vliegen over en weer. Het jachtseizoen is geopend. Voor welke club ehh partij zal raadslid X volgende maand uitkomen? Met verkiezingen in zicht probeert elk zichzelf belangrijk vindend (ex)raadslid zich een betere positie toe te dichten op het speelveld der lokale politiek.

Column: Ton Heerschop en Alexander Vervoort, bestuursleden SP Venlo

Eerder maakten al de ex-raadsleden Maesen (D66) en Fleuren (CDA) de overstap naar de VVD. Ideologisch geen grote stap natuurlijk, hooguit te zien als een transfer van Ajax naar Feyenoord. De partij Samen is opgeheven (niet wegens succes maar vanwege tegenvallende belangstelling) en fractievoorzitter Cornelissen geeft aan te stoppen in de politiek. Het andere raadslid Sanders stapt over naar het CDA inclusief zetel. Te spreken van een transfer van een speler van Fortuna naar MVV om in de voetballerij te blijven.

En dan hebben we nog Aad Sterk die voor Samen in een raadscommissie zat en nu aangeeft voor wel weer voor D66 uit te willen komen na de verkiezingen. Een transfer van Fortuna naar Roda zullen we maar zeggen. En dan was er nog het bericht van Cornelissen dat hij misschien toch terugkomt in de politiek omdat hij "verschillende aanbiedingen" heeft gehad. Of is dit een wanhopige smeekbede van een uitgerangeerde clubloze voetballer?
Lijkt Van Avesaath wel die eerst nadat hij de SP kapot maakte, overstapte naar Samen en vervolgens zich bij de PvdA inkocht. Misschien moet ook Cornelissen een tweede hypotheek nemen om z'n plaats op een willekeurige kieslijst te kopen.

Is al dat geschuif tussen politieke partijen nu zo erg? Op zich is het natuurlijk helemaal niet erg als iemand lid wordt van een partij om er vervolgens achter te komen dat die partij niet helemaal past. Dan lid worden van een andere partij is ook helemaal niet erg. Het valt soms ook nog te verdedigen als een volksvertegenwoordiger in conflict komt met zijn partij en zelfstandig verder gaat.

Eurobiljetten Wat wel erg is: wanneer men hoe dan ook op het pluche van de raad wil blijven zitten ongeacht de partij waarvoor men dat doet. Dat is namelijk politiek opportunisme. Dan gaat het niet meer om de politieke koers, ideologie, overtuiging of om de keuzes die gemaakt moeten worden. Dan gaat het enkel en alleen nog maar om macht, geld, meer invloed en meer publiciteit. Het zou de mensen van Samen gesierd hebben als ze zouden hebben gezegd; "We hebben geen draagvlak meer onder de Venlose burgers, dus we stoppen ermee, als partij en als individuele vertegenwoordigers hiervan". Als je je daarna aansluit bij een andere partij kan dat maar het zou chique zijn als je dan jezelf niet direct verkiesbaar stelt, daar gaat een verkeerd signaal van uit.

Dat partijen als CDA en VVD nu vroegere opponenten in de armen sluiten, zegt veel over die partijen en haar leden. Landelijk zou het een beetje vreemd overkomen wanneer bijvoorbeeld Bos ineens lid word van het CDA en gewoon blijft zitten waar die zit. Maar in Venlo kan dat allemaal. Niemand die er van opkijkt. Geeft meteen het wantrouwen en ongeloof in de politiek aan.
Het geeft ook wel aan hoe zwak ideologisch de lokale partijen ineen steken en men enkel lijkt te denken in zetelaantal en het binnen te halen stemmen. De betrokken politici zijn wel heel duidelijk; ze zeggen tegen de buitenwacht dat ze gewoonweg die raad in willen en voor welke partij of ideologie dat is, is minder van belang.

Maar ook het omgekeerde is waar, nu de SP afdeling Venlo bekend heeft gemaakt mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen komen verschillende mensen naar ons toe met de mededeling wel op de lijst te willen komen omdat zij een grote achterban vertegenwoordigen. Dat is natuurlijk mooi, maar we wijzen ze dan altijd even op de volgorde der dingen binnen onze partij. Eerst zul je actief moeten worden voor de SP, jezelf bewijzen en de nodige scholingen doorlopen en dan als je al op een kieslijst komt hebben de SP leden het laatste woord.

En deze volgorde komt niet uit de lucht vallen, ook de SP heeft last gehad van mensen die niet het partij-ideaal nastreefden maar enkel hun eigen belang. Zelfs in Venlo zijn daar voorbeelden van te geven. Maar de gekozen manier van werken geeft wel een zekerheid dat volksvertegenwoordigers van de SP goed onderlegd zijn en weten waar ze voor staan.

Dus als de lokale GroenLinks roept dat zij onder andere de SP wel even zal scholen als tegenhanger van de liberalen, zoals zij suggereerde met een advertentie in de krant, dan toont dat maar weer eens aan hoe weinig onze politieke tegenstrever zich verdiept in haar tegenhanger. Wij hoeven geen trainingen in te huren, die hebben we al jaren zelf in de hand!

Met andere woorden; op de politieke transfermarkt in Venlo doet de SP niet mee!