2e Wijkverkenning in de Klingerberg

18 februari 2009

2e Wijkverkenning in de Klingerberg

13-2-2009 Klingerberg 7 Vrijdag de 13e waren we weer eens present in de Blerickse wijk Klingerberg. Met een buurtonderzoek wilde de SP weten wat er zoal leeft in deze buurt. Vanwege het weer hielden we het kort aan de meeste deuren maar er waren toch ook genoeg mensen die in de omgeving Heesterstraat, Framboosstraat en Violierstraat ons langer te woord wilden staan.

Het is prettig om te horen dat de meeste mensen met plezier hier wonen. Met name de sociale contacten en ook controle werden door 26% van de mensen op prijs gesteld.
Maar er waren ook minder prettige zaken te horen. Slechte en beperkte parkeergelegenheid, hondenpoep, hangjongeren, vandalisme en te weinig speelgelegenheid voor de allerkleinsten scoorden daarbij behoorlijk hoog. Ook de behoefte van meer controle door de politie werd door de bewoners aangegeven als een element wat mogelijk kan helpen de wijk leefbaar te houden.

13-2-2009 Klingerberg 5

De ervaring van overlast verschilt natuurlijk van locatie tot locatie. Zo is op sommige woningen de geluidsdruk vanuit de pas aangelegde A73 behoorlijk hoog en wordt ook de verlichting van die weg als overlast ervaren. Op andere plekken hadden bewoners weer meer last van de jeugd die zich niet wil gedragen of van hardrijders door de straten.

13-2-2009 Klingerberg 3

Groenstrook of parkje?
De SP kijkt natuurlijk ook rond in de wijk en de omgeving. Een prachtige groenstrook ligt tussen de wijk en grofweg de A73. Over deze strook loopt ook een hondenuitlaatpad. Maar nergens langs dit pad of in de wegen er naar toe kon de SP afvalbakken zien en al helemaal geen voorzieningen om een zakje te bemachtigen zodat de stront netjes kan worden opgeruimd. Wij vragen ons dan ook af hoe een gemeente kan zeggen te handhaven als een voorziening voor burgers om netjes de zaak op te ruimen ontbreekt?

13-2-2009 Klingerberg 1 Het stikt van de hondendrollen, vooral in de groenstroken en grasvelden, om gek van te worden.

Daarnaast wordt deze groenstrook gebruikt als 'crossbaan' door enkele fanatieke jongeren in de straat. Hen erop aanspreken heeft volgens de buurt geen zin; “er valt met die lui niet te praten”, men krijgt een grote mond terug. Toen we bij deze mensen voor de deur stonden bleef deze opvallend dicht. Jammer.
Ook wordt een buurtbewoner regelmatig getroffen door vandalisme wanneer er weer eens spullen van zijn erf worden gestolen en in het aanpalende bosperceel gepleurd worden. Zo'n wekelijks terugkerende daad is geen kwajongensstreek meer te noemen, eerder treiteren of uit pure verveling.

13-2-2009 Klingerberg 4 Deze stenen worden als voetbaldoel gebruikt terwijl er enkele huizen verderop een muur van gemetseld had moeten worden. In de struiken op de achtergrond en in het bos verderop wordt meer bouwmateriaal neergegooid. De buren zijn er moedeloos van geworden, gemeente en politie zeggen niks te kunnen doen...

De eerder genoemde groenstrook vormt ook een prima gelegenheid om een plek te voorzien voor zowel jongeren als een speelplek voor de allerkleinsten. Als je dat goed regelt dan kun je veel problemen kleiner maken of oplossen. Volgens een buurtbewoner heeft de gemeente de buurt al vele keren laten weten dat ze welke bouw dan ook in de groenstrook niet zullen toestaan. Erg jammer, nu blijf het een groene strook zonder levendigheid.

13-2-2009 Klingerberg 2

Maar zoals negatieve zaken links en rechts in de wijk benoemd werden gaat dat ook op voor de positieve elementen. Misschien was de mooiste opmerking nog wel dat de kinderen hier nog op straat kunnen spelen. Inderdaad een gegeven dat in onze samenleving steeds zeldzamer wordt.

13-2-2009 Klingerberg 6

De SP is weer heel wat wijzer geworden over de wijze waarop bewoners dit gedeelte van de Klingerberg ervaren. En u weet het, wij zijn een partij die belletje trekt en dan niet wegloopt. Dus wellicht binnenkort bij u in de buurt. We lopen met grote regelmaat rond in de wijken onder de noemer “buurten in de buurten” of als u wilt “kijken in de wijken”. Ziet u ons lopen spreek ons gerust aan en geef uw mening over uw buurt. Maar dat kan ook via deze website dus vul het vragenformulier gerust in.

Buurtonderzoek SP
02-12-2008: Wijkverkenning in de Klingerberg