Wijkverkenning in de Klingerberg

2 december 2008

Wijkverkenning in de Klingerberg

Buurten in de buurt 1 Begin december, waterkoude wind en een temperatuur dicht bij het vriespunt. De avond valt over Venlo en de meeste mensen zitten in hun kamer al dan niet zich gereed te maken voor het Sinterklaasfeest over enkele dagen. De meeste mensen...

De meeste mensen inderdaad, want door de straten van Blerick gaan enkele SP'ers door de straten heen. De SP doet regelmatig onderzoek in de buurten en ditmaal is de omgeving Klingerbergsingel aan de beurt. Ruim een week eerder ontving de SP alarmerende berichten over het feit dat de Fokuswoningen, de samenwerking tussen de Stichting Fokus en de Woningstichting Venlo-Blerick, een aflopende zaak zou zijn. In de Fokuswoningen wonen gehandicapten tussen de mensen en niet weggestopt als zielige hoopjes in een tehuis. Nee, volwaardig meedoen is het motto.

Als dat soort zaken bedreigt worden staat de SP vanzelfsprekend vooraan om te kijken waar we de mensen bij kunnen staan. Twee leden van de SP Venlo gingen al enkele dagen na binnenkomst van het verontrustende bericht naar een bijeenkomst in de Rozemarijnstraat. Gelukkig volgde op de eerste december het bericht dat de zaak "gered" was. Gelukkig voor de mensen die er wonen, de SP afdeling had echter al een wijkonderzoek in de omgeving op poten gezet. Dus het onderzoek snel omgezet in een bredere wijkverkenning. Eens kijken in de omgeving wat er speelt.

Buurten in de buurt 2 Jammer genoeg konden we in de beperkte tijd die we hadden niet al te veel mensen spreken. Wel viel op dat de mensen die we te spreken kregen op zich tevreden waren met de wijk. Wat tegenviel was de overlast die de mensen aangaven te ondervinden. De roep om meer blauw op straat kwam regelmatig terug. Enkele veldjes tussen de voormalige rijksweg en de wijk werden aangewezen als plekken waar vooral jeugd voor overlast zorgt.

Gezien de stramme koude benen wandelde de SP-ploeg dan maar eens naar betreffende locaties. En daar aangekomen kon men twee dingen vaststellen; fatsoenlijke verlichting ontbrak in het geheel of was vernield. Daarnaast was bij de voormalige oversteek over de rijksweg het ronduit een puinhoop. Afval lag overal en achter de huizen was het regelmatig hetzelfde verhaal, tekenden we op uit de mond van een voorbijganger.

Buurten in de buurt 1 De mensen die we in de wijk spraken woonden opvallend lang op dezelfde plaats. En dat de meeste er met plezier wonen zegt ook veel over het gebied en de verankering van de lokale bevolking.
Maar de overlast dient natuurlijk te worden aangepakt. Of enkel de inzet van politie daarbij helpt betwijfelen we als SP. Maar de combinatie toezicht, jeugdzorg, het bieden van goede alternatieven voor jeugdigen, en de harde kern keihard aanpakken is meer een optie die voor ons voor de hand ligt.
Overigens is van het opruimen van de eigen puinhoop nog nooit iemand slechter geworden dus misschien kunnen politie en justitie daar iets mee.

Het was een koude, maar uiterst zinvolle avond. Een korte impressie van een wijk waar men op zich tevreden woont maar stevige overlast ervaart. De SP Venlo doet de bewoners dan ook een belofte. Dat wijkonderzoek doen we zeker, breed over de wijk en gericht op zowel de knelpunten als positieve kanten van de wijk.

Mocht u niet kunnen wachten, kunt u uw verhalen natuurlijk altijd kwijt op onze website!

Buurtonderzoek SP