Lage inschrijving WMO

12 december 2008

Lage inschrijving WMO

wmo bom Het is vrijdag 12 december, het is koud buiten en binnen zien we op het journaal dat de Nederlandse gemeenten te weinig betalen voor het huishoudelijk werk dat door thuiszorgorganisaties moet worden uitgevoerd in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning ofwel WMO. Hoe leggen we dit eenvoudig uit?

Column door Ton Heerschop, Alexander Vervoort en René Kauffman, bestuursleden SP Venlo

Er was eens een thuiszorg die gewoon een zak geld van de overheid kreeg en daarmee de thuiszorg in de regio of stad regelde. Zoals bekend moest alles zogenaamd 'goedkoper en slimmer'. Dus de marktwerking kwam eraan. De zak geld werd ineens een budget en de leidinggevenden in de thuiszorg werden managers.

Maar er gebeurde meer, de thuiszorgorganisaties waren bang de eigen patiënten, die inmiddels cliënten waren gaan heten, te verliezen. En dan het feit dat de gemeenten deze zorg gingen overnemen, dit zorgde ervoor dat men prijzen aangaf bij die gemeenten die simpelweg te laag waren. En nu heeft de staatssecretaris onderzoek laten doen. Wat blijkt? De uitslag is precies zoals de SP deze al vaker voorspelde; de marktwerking faalt als het om zorg voor mensen gaat.

Lokaal kunnen we nu weinig veranderen maar ook in Venlo zien we dat de gemeenten geld overhouden van de WMO budgetten. En dat geld komt terug in de gemeentekas. Dus sprak de woordvoerster van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over een simpel effect van de marktwerking. Te laag ingeschreven en dus eigen schuld, dikke bult! IJs en ijskoud keek ze bij deze stelling de camera in.

stop de uitverkoop van de thuiszorg Zie hier het totale failliet van de marktwerking bij de WMO. Mensen zijn geen patiënten meer want patiënten hebben zorg nodig en cliënten niet, dus als een cliënt iets mist klinkt dat gewoon minder zwaar. De aanbieders van zorg zijn inmiddels overgenomen door managers die in totale paniek raken als er eens een probleem langskomt wat niet met geld is aan te sturen. De gemeenten vullen hun verplichting tot het geven van zorg niet in onder het mom van “wij weten van niets”. Wir habben es nicht gewust, zelfde kreet zelfde resultaat namelijk diepe menselijke ellende, alleen op kleinere schaal. Maar wij weten het wel en vertellen het rond! De SP noemde de WMO al bij het begin de Wet Maatschappelijke ONRUST.

De staatssecretaris vond het allemaal “vreselijk maar ja, de gemeenten gingen er over”. Ze zou kijken wat ze kon doen… Maatschappelijk niet betrokken noemen we dat.
De mevrouw van de VNG deed vervolgens haar zegje, haren strak naar achter, strenge blik achter haar brilletje. En ze deed het koud, ijs en ijskoud! En buiten was het koud maar toch minder koud dan in het hart van de VNG mevrouw.

Zolang het systeem van aanbestedingen gehandhaafd blijft, zal men vooral moeten kijken naar de kwaliteit van de WMO-gerelateerde organisaties en deze vooral tijdens de aanbestedingsrondes in hun concrete falen zichtbaar maken. Volgens de SP gaat de kwaliteit van zorg nog altijd boven de vraag wie de goedkoopste aanbieder is!

De gemeente Venlo beweert meer aan de WMO uit te geven dan vanuit Den Haag ontvangen wordt. Die uitspraak is moeilijk te controleren. De gemeente Venlo geeft de komende jaren tussen de 17 en 21 miljoen euro uit aan de uitvoering van de hele WMO, elk jaar stijgen de uitgaven (volgens de eigen gemeentelijke rapportages).

Website Actiecomité Zorg Geen Markt
17-12-2008: Protestbijeenkomst WMO: ‘Ik laat me niet veilen!’