Niet proberen eigen falen goed te praten!

24 september 2008

Niet proberen eigen falen goed te praten!

De PvdA heeft deze dagen een eigen enquête gehouden in ruim tweehonderd plaatsen en in de uitslag daarvan zou steun voor het kabinet worden uitgesproken. Op zich is het natuurlijk goed dat een politieke partij zich onder de mensen begeeft. Maar naar welke wijken is de PvdA geweest?

Zijn ze geweest naar die wijken waar de mensen keihard voelen hoe het is om door het beleid van de afgelopen jaren totaal geen reserves meer te hebben? Of heeft men zich in de wijken van Jan Modaal laten zien waar men al blij is met iedere toezegging voor een wijkagent extra? Als SP herkennen we niet de wijze waarop de PvdA zegt dat er steun is door de bevolking.

Maar goed onze partij wordt vanzelfsprekend op de korrel genomen. Niet omdat we vreemde ideeën hebben, nee gewoon omdat we een politieke factor van betekenis geworden zijn.
Na de succesvolle laatste verkiezingen moesten diverse lokale bestuurders en actieve leden doorschuiven naar landelijke, provinciale en lokale posten. En dan kost het gewoon een tijdje tot je de vrijvallende posten weer hebt ingevuld. Daardoor leken we even buiten beeld en wat mat misschien. Maar onze partij heeft veerkracht en ruggengraat, wij hebben vastgehouden aan onze idealen en ideologie. Wij hebben niet gekozen voor het pluche enkel en alleen voor de macht. Wij hebben gekozen voor gelijkwaardigheid, menselijke waardigheid en solidariteit en daaraan vastgehouden.
Overal net als hier in Venlo, gaan we net als voorheen regelmatig de wijken in. Regelmatig ook als er geen algemene beschouwingen zijn, ook als er geen verkiezingen zijn en zelfs als het lijkt of er niets te bespreken valt. Omdat we willen weten wat de mensen bezig houdt.

Op alle vlak probeert men momenteel de SP in een ander daglicht te stellen. Zoals Jan Marijnissen als tijdens het laatste congres aangaf, “we gaan geknipt en geschoren worden”. Dat daarbij de afgelopen week zelfs weer ex SP-lid Lazrak onder de aandacht kwam past geheel in het plaatje. We hoeven echter niet bang te zijn voor deze stuiptrekkingen van partijen die angstvallig willen vasthouden aan hun machtsbasis.
Als de gevolgen van marktwerking steeds vaker en harder doorklinken in ons dagelijks leven zullen mensen zich herinneren dat de SP altijd tegen dit marktdenken was, door onze contacten in de wijken en onze aanwezigheid daar.

De PvdA mag zich dan op haar historische dieptepunt zich zo ongerust voelen dat zij als regeringspartij de behoefte voelt om de burgers te vragen of zij het wel goed doet, blijkbaar vanuit een gevoel van onzekerheid. De SP zou dat nooit overkomen omdat zij op welk niveau ze ook actief is, altijd het contact met de basis wil behouden. Wij schudden onze ideologie niet van ons af, sterker nog het geeft ons de kracht en zekerheid dat we de koers die we varen moeten vasthouden.

De PvdA mag dan eens in de zoveel tijd de straat op gaan. De SP is daar doorlopend te vinden. En als u ideeën heeft voor uw buurt, dan zijn we graag bereid om ook daar te horen wat de meningen zijn!

Buurtonderzoek SP: we willen graag weten wat er speelt in uw straat. Lees de enquête en vul hem in