De falussen voor het stadhuis, Rita's onmacht is straks overal, VVV komt daar waar u niets over te zeggen heeft...

21 augustus 2008

21-08-2008 zuilen voor stadhuis
Soms heb je van die zaken waarover je eigenlijk een zeer venijnige column wilt schrijven om er vervolgens achter te komen dat een ander je voor is geweest. Dat overkwam mij deze week, wandelend over de Markt in Venlo vielen ook mij de roestvrijstalen wangedrochten op. Thuisgekomen wilde ik mij de vingers blauw kloppen om dit staaltje van bestuurlijke onbenulligheid eens hard aan te pakken. Natuurlijk wilde ik even nakijken op de lokale omroep hoe een en ander in de war had gezeten. De website bekijkend zag ik een column van Robert Bouten die ik herkende, het was mijn column!

Althans ik had hem in mijn hoofd zo ongeveer langs het verhaal van Bouten uitgeschreven. Niet zo professioneel natuurlijk, deze columnist is slechts een goedwillende amateur, maar Bouten sloeg de spijker stevig op de kop! Je kunt dan twee dingen doen, of een zwak aftreksel maken van de al op een andere site gepubliceerde column of je maakt een andere. Ik besloot het laatste te doen, echter niet nadat ik hier even voor Bouten de spreekwoordelijke hoed afneem, de column is meer dan het lezen waard, na deze natuurlijk.

Column door Ton Heerschop, bestuurslid SP Venlo

Waren er geen andere zaken om over te schrijven ging het door mijn hoofd. Lang hoef je daar in Nederland en Venlo niet op te wachten. Duyvendak is inmiddels geschiedenis en als men denkt dat de SP ooit problemen heeft dan hoef je alleen maar naar GroenLinks te kijken om vast te stellen dat ook daar wel eens een rimpel over het water gaat. Maar goed, het andere nieuwtje betrof het gegeven dat Rita Verdonk heeft aangegeven dat er ook regionale en lokale afdelingen van haar beweging komen om in 2010 mee te doen met de gemeenteraadsverkiezingen.

Typisch dat ze daarin ook aangeeft dat inmiddels met de scholing van aanstaande raadsleden al begonnen is. Hiermee is gelijk het democratisch gehalte van deze club overduidelijk geworden. Nog geen leden maar al wel mensen in de schoolbanken die door de toekomstige leden natuurlijk als meest geschikte richting gemeenteraden worden gedirigeerd. Rita kennende zal ze geen mannen of vrouwen hebben uitgekozen die enige kritiek hebben op haar beweging, want er kan er tenslotte maar 1 de baas zijn en dat is Rita. Maar goed, als het bericht enige waarde heeft wil dat of zeggen dat we in 2010 te maken krijgen met een Rita's club in de gemeenteraad.

De SP zou het niet aandurven om binnen een jaar en een afdeling op te bouwen en mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Reden daarvan is zeer eenvoudig: een afdeling moet zich bewijzen, er voor knokken en actieve leden hebben die regelmatig onder de mensen zijn. De afdeling moet de gemeente waarin ze aanwezig is proberen te verbeteren en meer te vormen naar de drie uitgangspunten van onze partij, namelijk: gelijkwaardigheid, menselijke waardigheid en solidariteit.
Onze partij gaat het duidelijk om de mensen, bij die van Rita om de macht en dat is weer eens overduidelijk geworden. Dus kom maar op Rita hier staan voldoende SP'ers om de politieke strijd met je discipelen aan te gaan, binnen of buiten de raad, het maakt ons niet uit.

En dan hebben we natuurlijk nog ons eigen college van wethouders wat wederom in staat is gebleken om een communicatieve blunder te slaan. De Lokale Democraten wezen er op dat via de media het voornemen van het college ten aanzien van een nieuw voetbalstadion. Natuurlijk was er in de goed voorbereidde en met veel tamtam omgeven informatieavond in de Staay, eerder dit jaar, al vast te stellen dat de fusie onderneming VVD-PvdA en GroenLinks NV haar voorkeur al had voor deze locatie. De alternatieven van de lokale bewoners hebben vanzelfsprekend enkel waarde om een vage democratische mist over het hele proces te gieten.

De bewoners mogen hun dingetje doen als de vrienden van de gemeente maar door kunnen gaan met bouwen. Want het geld moet rollen en de burger kan geplukt worden, want al zijn de lasten van de lokale belastingen niet omhoog gegaan, zal het geld ergens vandaan moeten komen. De tegenvallende berichten omtrent Maasboulevard, nieuwe gemeentekantoor en nu de voorgenomen bouw van een nieuw stadion zullen ergens uit de begroting moeten komen. En als er geen reserves zijn dienen nieuwe inkomsten gevonden te worden, lees hogere belastingen!

Maar erger dan de kosten is het onvermogen van een college om gewoon democratisch om te gaan met een gemeenteraad. De communicatie is al tijden van een bedroevend laag niveau en de oppositie blijft, in dit geval op de Lokale Democraten na, muisstil. Misschien omdat het CDA niet weet hoe oppositie te voeren.

Gelukkig zijn wij er nog om van buiten de raad tegengeluiden en alternatieven aan te dragen. Als we ruim 800 handtekeningen ophalen voor verkeersverbeteringen in Blerick, liggen er genoeg mogelijkheden zou ik zo zeggen. Misschien heeft u nog wel ideeen? U kunt ze op onze website kwijt, kijk eens onder de kop 'Buurten in de Buurt' of vul ons contactformulier in.
En bedenk; Rita en het Venlose college doen het om de macht, de SP doet het voor u!

Column door Ton Heerschop, penningmeester SP Venlo

Column 'Verminkt' (door Robert Bouten)