Als de rook om je hoofd is verdwenen

30 juni 2008

Als de rook om je hoofd is verdwenen

Morgen schijnen we ineens weer te behoren tot de meest gezonde natie van het westelijk halfrond. Want morgen gaat het rookverbod in voor de Nederlandse horeca. Zelf ben ik geen roker en heb ik ook niets tegen rokers. Als er in onze afdeling bijeenkomsten zijn proberen we ons er aan te herinneren dat we de vraag moeten stellen of er mensen zijn die niet roken. Toegegeven, we vergeten een en ander ook wel eens, maar wat wil je bij een afdeling waarvan vele leden toch wel af en toe graag aan de nicotine gaan.

Anonieme column door een SP-lid.

Maar dan de onderbouwingen van en vragen over het rookverbod even op een rijtje:
- Het moet omdat Europa het wil? Nonsens, in Duitsland zijn al rechtszaken gewonnen omdat een ondernemer geen personeel in dienst had en zelf rookte.
- De omzet gaat omhoog! Dit klopt waarschijnlijk wel voor de kroegen die overblijven. Kijkende naar andere landen in Europa is tot 30% van de kroegen dichtgegaan vanwege een rookverbod, de klanten van die kroegen willen uit, en gaan naar andere kroegen dus voor hen inderdaad omzetverhoging.
- Het is belangrijk voor de volksgezondheid. Ja daar kunnen we niet omheen, minder meeroken geeft minder meerook-gerelateerde ziekten. Maar kijkende naar de Venlose situatie kan en wil ik dan niet begrijpen dat we niets doen aan andere vormen van overlast die de luchtwegen negatief kunnen beïnvloeden. Ik noem in dit kader snelwegen en megastallen. Die moeten volgens onze regenten wel kunnen. Noem mij dan maar dom maar begrijpen kan ik het niet.

Als we onder het argument volksgezondheid mensen wel hun plezier af kunnen pakken dan blijkbaar bouwend Nederland niet hun projecten?! Of zou het logistiek Nederland zijn dat hier een vinger in de pap heeft? Hoe dan ook, de inconsequentie van deze maatregel is een typisch voorbeeld van hoe we in Nederland steeds verder bedonderd worden.

Misschien is het wel dat we onze centen voor gezondheidszorg liever op andere manieren inzetten. Tenslotte moeten we ook daar meedoen in het "marktdenken". En dan kan het zomaar gebeuren dat een huisartsenpost samen met een ziekenhuis de beslissing neemt om alle zogenaamde eerstelijnshulp te concentreren op 1 locatie. Om vervolgens op details het niet eens te zijn en toch weer niet samen te gaan werken. Resultaat: tientallen vierkante meters onbenutte bouw en niet te dekken kosten voor het ziekenhuis.
Nu kunnen de huisartsen niet bouwen op de locatie die ze willen en dreigen zelfs weg te gaan uit Venlo. En onze lokale heersende politiek staat er met opgetrokken schouders bij te kijken en doet niets!

Waarom ook? Huisartsen en ziekenhuizen zijn voor de dikbetaalde raads- en collegeleden toch niet meer nodig. Binnenkort kunnen zij tenslotte naar privé-klinieken waar je op een eerste klas kamer heel wat ingrepen kunt doorkomen. En als het dan echt lastig of kritisch wordt, dan worden we vanzelf per ambulance naar het regionale ziekenhuis gebracht. Waar men wel een dure intensive care en eerste hulp in de lucht moet houden.
Dat daar vervolgens door het weglekken van patiënten naar privé-klinieken de reguliere zorg voor de gemiddelde patiënt onder druk staat is geen zorg voor de duur betaalde dames en heren...

En zo is de cirkel weer rond. Men wil de mensen vooral bang en dom houden door iedere basis van zekerheid weg te nemen. Iedereen moet die zekerheid letterlijk maar zelf verdienen. De afbraak van al onze zekerheden en het ontzeggen van eenvoudige zaken van genot zoals een sigaret of sigaar lijkt slechts tot doel te hebben de mensen kneedbaar te krijgen. En tegen verkiezingstijd gooien we er weer kreten uit dat we wat zoets gevonden hebben en krijgen we weer het volgende kabinet of college met een rechts of op het midden georiënteerd CDA. Maar goed, het tegengeluid zullen we laten blijven horen met of zonder sigaret, binnen of buiten de raad, maar altijd vóór en met de mensen!

Schrijver is bekend bij de redactie.