Zonder actie toch CAO-resultaat voor postbodes!

28 mei 2008

Zonder actie toch CAO-resultaat voor postbodes!

logo red de postbodeEigenlijk stond voor vandaag een grote landelijke actiedag gepland voor de postbodes. De SP had alle voorbereidingen al getroffen om hierbij aanwezig te zijn en de TNT-medewerkers een hart onder de riem te steken. De werkgever koos eieren voor haar geld waardoor de vakbonden en ook de SP, de acties (voorlopig) afblazen.

Het rommelt al maanden in CAO-land. In vele sectoren willen de werkgevers sleutelen aan de arbeidsvoorwaarden en het salaris. Soms zelfs op het grove en brutale af. Zoals bij Veolia dat de politiek misbruikt om over de rug van de stakende buschauffeurs extra subsidie te kunnen vangen. Of zoals bij de TNT (oude PTT Post) waar met intimidatie en manipulatie het personeel tegen elkaar wordt opgehitst en mensen bij hun manager moeten komen melden of ze van plan zijn om te gaan staken!

Op de lange termijn heeft dit allemaal geen zin want niemand wil nog met plezier naar het werk gaan als men weet dat pauzes onbetaald blijven, de kosten stijgen maar het loon achter blijft, als wanneer je ziek wordt je kunt fluiten naar een uitkering, als wanneer je een ongeval krijgt het maar zelf mag opsoppen, als je voor minder geld en slechtere condities wel hetzelfde werk moet doen en er tegelijkertijd gereorganiseerd wordt en de bazen zichzelf een extra bonus toekennen. De werkgevers zullen moeten inzien dat het eigen personeel zo kleineren meer schade brengt dan goed doet.

bus VeoliaDe stakingen in het openbaar vervoer gaan door en worden harder. Vanaf komende zondag zal er voor onbepaalde tijd geen enkele bus meer rijden. Dit zal een seintje moeten zijn voor de werkgevers om tegemoet te komen aan de CAO-eisen en terug te keren naar de onderhandelingstafel met een goed bod.

Dat de TNT nu alle versoberingen en verslechteringen voor haar personeel in de koelkast zet is een kleine overwinning. Maar ook een tijdelijke. De TNT kan niet anders omdat de Tweede Kamer afgelopen week heeft besloten om de liberalisering en dus marktwerking in de postsector voorlopig niet door te voeren. En dus hebben de plannen van het TNT-management ook geen zin meer, voorlopig.
Wanneer de regering onder druk van Europa alsnog marktwerking laat plaatsvinden zal ook TNT weer haar onnozele plannen uit de koelkast halen. Voor even kunnen de stakingsborden en actieflyers worden opgeborgen, maar we houden ze binnen handbereik!

Actie postbodes Sharon Gesthuizen
SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen betuigt haar solidariteit.

De vakbonden, gesteund door de SP, hebben in ieder geval weer aangetoond dat actie helpt, zelfs het dreigen ermee kan al voldoende zijn om de werkgever overstag te laten gaan. Samen kan men een front vormen, een ijzeren vuist. Als de actiebereidheid en het vertrouwen aanwezig is, kan er men meer voor elkaar krijgen dan men vaak eerst dacht. Actie loont dus en is een sterk middel. Hopelijk snappen de werkgevers en de politiek dit ook.

26-05-2008: CAO-akkoord Post is tijdelijke winst
Actiewebsite: Red de postbode