column: We hebben het rechtse weekje weer achter de rug!

4 april 2008

column: We hebben het rechtse weekje weer achter de rug!

Eerst de tam tam over het stukje huisvlijt van Wilders. Daarna met veel toestanden de lancering van de club van Verdonk. En gelijk daaroverheen peilingen over hoe goed iedereen het wel niet zou doen als er nu verkiezingen worden gehouden. Wat kunnen we ons toch heerlijk laten leiden door onze emotie in dit land.

Column door bestuurslid Ton Heerschop

Wilders, die een claim neerlegt dat twee ministers en een topambtenaar liegen. Dan Verdonk die blijkbaar behoefte had om de nationalistische kaart te spelen. Hoewel zeker de eerste toestand staatsrechtelijk zeer interessant kan zijn, want wat doen we met Wilders als blijkt dat hij gejokt heeft?? Kijk ik natuurlijk ook wel eens op reacties op internet op de mediaberichten en maak ik me oprecht zorgen.

Want wat wil het geval, als je berichten over Wilders en Verdonk ziet en er bestaat de mogelijkheid tot reageren dan zie je vaak woorden terugkomen als links werkeloos en landverraad. Schijnbaar worden wij als SP daar ook onder geschaard want onze partijleider Jan Marijnissen wordt daar nogal eens benoemd. Wat mij opvalt is dat men linkse mensen, ons blijkbaar, als werkeloos bestempeld en lui terwijl deze reacties binnen enkele minuten na het verschijnen op de sites staan. Ik zie ze pas in de avond omdat ik overdag moet werken…..!

En nog een term die men vaak tegenkomt, links Nederland zijn landverraders. Als dat zo is dan ben ik er eentje van het ergste soort want ik heb tenslotte ruim dertien jaar gediend in het Nederlandse leger. Sterker nog, in tegenstelling tot de figuren die snel een reactie op internet donderen, stond ik drie maanden na het drama van Dutchbat in Bosnië om vervolgens mee te werken aan de NAVO operatie die een einde maakte aan de oorlog op de Balkan. Hoewel ik toen geen SP-lid was dreef ook toen de solidariteit en menselijke waardigheid mij, om hier mijn stinkende best te doen.

En dan terug naar de aanhang van ‘bewegingen’ die onder andere mij landverrader noemen. Als men teruggaat in de geschiedenis komen we een wel zeer bedenkelijke club tegen in de jaren dertig die zich een politieke beweging noemde.
De PVV/Wilders komt niet verder dan wederom een stevig vijandbeeld neer te zetten, zonder zich iets aan te trekken van omgangsvormen in de politiek. Er zit namelijk een wereld van verschil tussen het “effe dimmen” van een politicus uit Oss en “dit vod, ik wordt bedrogen en voorgelogen” van een populist uit Venlo.

En dan nog onze ex-minister Verdonk, die was niet eens bij het debat maar had er achteraf wel een mening over. Ik moest even terugdenken aan haar verontwaardiging omtrent de ware achternaam van haar mede-VVD’er, Kamerlid en vriendin Ayaan Hirsi Ali, en haar verontwaardiging op de suggestie dat zij die altijd had geweten...

Maar de menselijke geest heeft slechts een beperkt vermogen om te leren uit het verleden, en mensen en hun acties te combineren. Als er al sprake is van landverraad dan gebeurt het wel door de lieden die nu een politieke beweging starten en geen inzage willen geven in hun financiering. Want waarom zouden we moeten vertrouwen op mensen die roepen de politiek te willen vernieuwen om vervolgens het bedrijfsleven de teugels in handen te geven van de besluitvorming? Als dat gebeurt zijn de regenten pas echt terug en zetten we Nederland terug naar de 19e eeuw.

De SP is groot geworden en dat heeft gevolgen sprak Jan Marijnissen onlangs tijdens ons laatste congres. We worden geknipt en geschoren. Is dat erg? Nee totaal niet! We zullen echter ons niet gek moeten laten maken door populisten en gewoon ons werk moeten doen. We moeten ons niet zenuwachtig laten maken door peilingen maar gewoon ons werk blijven doen. We moeten niet raar opkijken van populistische opmerkingen maar gewoon ons werk blijven doen. Wij moeten streven naar een beter Nederland en een beter Venlo.
En of we nu met 1 zetel in de raad komen of met 10, vrienden het maakt niet uit. Het doel is een beter en sociaal, menselijker beleid. Daarbij is de gemeenteraad geen doel maar een middel. Kijk naar ons vandaag en vergelijk het met jaren geleden. Vandaag houdt men rekening met ons en spreekt ons aan met respect. Sterker nog: het gemeentebestuur heeft angst voor de SP en werkt ons op vele vlakken tegen. Dan doe je het toch aardig goed, dacht ik zo.

Gelijkwaardigheid heeft andere partijen nooit in het bloed gezeten. Wij hebben als SP-afdeling tot doel een socialer en waardiger Venlo. Dat is het doel, de deelname aan de raad is één van de vele middelen.
Echt verraad zouden we plegen als we de basis van onze Nederlandse geschiedenis zouden vergeten. We hebben in de eeuwen voorheen de Hugenoten opgevangen evenals de Belgische vluchtelingen voor de Eerste Wereldoorlog.
Wij hebben met ons land een derde van de wereld veroverd, vele landen geplunderd en liepen voorop met de slavenhandel, om daarna in te zien dat zelfbeschikking voor die gebieden en mensen noodzakelijk was.

We hebben gelijktijdig een verwijtbaar verleden en er eentje om trots op te zijn. Want was het niet Nederland wat gidsland was als het ging om de strijd tegen apartheid en vreemdelingenhaat? Was Nederland niet het land dat in de jaren zeventig en tachtig niet gewillig achter de VS aanliep als het ging om plaatsing van kernwapens?

Dat we nu in de war zijn door de ontwikkelingen in de wereld en in ons land is niet erg. Want laten we eerlijk zijn, na de aanslagen in de VS, Madrid en Londen en die op Fortuyn en Van Gogh mag je verward zijn. Maar er is moed voor nodig om dan niet achter zogenaamde verlossers aan te lopen. Er is moed voor nodig om niet in te gaan op peilingen en beleid bij te stellen. Kortom er is moed voor nodig om door te gaan met waarin je gelooft.
Er is meer moed voor nodig vandaag de dag om een ander geluid te laten horen. Maar laten wij die moed tonen, in de geest van de namen die dit land en deze stad hebben gemaakt tot wat ze zijn. Laat het slaan op holle vaten over aan anderen, laten wij er zijn op de momenten dat mensen ons nodig hebben! Pas dan maak je het verschil!

En als iemand mij nog verrader noemt, laat het zo zijn. Pas als ik mijn eigen belang stel boven dat van mijn medemensen mag men spreken van verraad. Tot die tijd laat ik het aan anderen om ondemocratische bewegingen op te richten, gif te spugen en zich voor te doen als redders van Nederland. En vergeef mij als ik dan geloof blijf houden in mijn medemensen en hun kracht om zich te kunnen ontworstelen uit het web van angst en nationalisme wat hen nu verward.

Ton Heerschop, bestuurslid SP Venlo