Een dagje Amsterdam, voor een statement

23 maart 2008

Een dagje Amsterdam, voor een statement

logo Nederland bekent kleurZaterdag 22 maart een gure morgen in Venlo, maar dat mag de pret niet drukken. Vandaag de demonstratie ‘Nederland bekent kleur’ op de Dam in Amsterdam. Na een paar weken van voorbereiding hebben we als gezamenlijke organisatie vanuit Venlo een bus vol mensen die meegaan naar de manifestatie.

Verslag en foto's: Petra Zegers, bestuurslid SP Venlo

We vertrekken vanaf de Al Houda Moskee aan de Tegelseweg. Iedereen is op tijd aanwezig behalve de bus plus chauffeur. Als hij gebeld wordt waar hij blijft vertelt hij dat hij bij de Moskee in Tegelen staat... klein foutje, mag de pret niet drukken. Twintig minuten later dan aangekondigd gaat de bus op weg naar Amsterdam. De sfeer is goed en we hebben er zin in!

22-03-2008 NKB 01 bus

In Amsterdam worden we hartelijk ontvangen door de organisatie en lopen gezamenlijk naar de Dam waar al een behoorlijke menigte staat. Onze spandoeken gaan omhoog en prompt ook de duimen van de mensen om ons heen: goed zo’n statement uit Venlo.

22-03-2008 NKB 02 spandoek

Er zijn sprekers, leuke muziek en iedereen vermaakt zich prima. Oud-Kamerleden Mohammed Rabbae, Hedy D’Ancona en Hans Dijkstal vertellen wat ze vinden van het toenemend racisme in Nederland. Frank Boeijen zingt samen met de Tunesische zangeres Oulfa Rouached het lied ‘zwart wit’ in het Arabisch, en rapper Appa laat alle mensen op de Dam hossen en springen.

22-03-2008 NKB 03 publiek

Na de manifestatie zwerven we nog even door Amsterdam, en zijn blij als we onze moe gelopen, gestaan en gesprongen voeten rust kunnen geven terug aangekomen in de bus. De sfeer terug naar huis is bijna nog beter dan de heenweg. Samen hebben we een statement gemaakt op de Dam! We zijn gelijkwaardig ongeacht afkomst of geloof en samen kunnen we er wat van maken, ook in Venlo.

22-03-2008 NKB 04 spandoek

Op het journaal die avond wordt vermeld dat de opkomst tegenviel. Voor mijn gevoel waren er veel meer demonstranten aanwezig dan de 1500 mensen waar de media over spreekt. Of komt dat door het warme gevoel dat je krijgt wanneer je mensen zo bij elkaar ziet staan, samen feestend zonder vooroordeel maar open en met respect voor elkaar?

22-03-2008 NKB 05 publiek

Het was in ieder geval een mooie ervaring en ik bedank dan ook de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt, samen met de SP, GroenLinks en PvdA. Het Samenwerkingsverband van Marokkanen in Nederland (SMN) heeft voor de bus gezorgd zodat we met 66 mensen helemaal voor nop naar Amsterdam konden.

22-03-2008 NKB 06 publiek 22-03-2008 NKB 07 spandoek

Het was het waard en een plezier om een tegengeluid te laten horen, zeker vanuit Venlo.

Petra Zegers, organisatiesecretaris SP Venlo

Website Nederland Bekent Kleur