SP eist veiligheid en renovatie speeltuin ‘t Hagerweike in Venlo-Zuid

9 augustus 2007

SP eist veiligheid en renovatie speeltuin ‘t Hagerweike in Venlo-Zuid

speeltuin HagerweikeOfficiële klacht ingediend bij speeltuininspectie Voedsel en Warenautoriteit.
De SP wil dat buurtspeeltuin het Hagerweike in Venlo-Zuid met onmiddellijke ingang wordt gesloten voor alle publiek. De SP vindt dat nu eerst gecontroleerd moet worden op de veiligheid als speelvoorziening, hierna een grondige renovatie op zijn plaats is, en gezocht moet worden naar een professionele toezichthouder voordat de speeltuin de deuren officieel weer kan openen. Dit schrijft de partij vandaag in een brief aan de gemeente Venlo en de Voedsel en Warenautoriteit, de bevoegde instantie op het gebied van veilige speelvoorzieningen in Nederland.

De SP hield in mei en juni een buurtonderzoek naar de speeltuin en sprak met ruim 400 omwonenden. De partij is geschrokken van opmerkingen over achterstallig onderhoud, vernielingen en onveilige situaties voor de veelal kleine speeltuinbezoekertjes.

Volgens een landelijk onderzoek van de stichting Consument en Veiligheid belanden er jaarlijks ruim 11.000 kinderen in het ziekenhuis vanwege onveilige speeltoestellen en gebrek aan professioneel toezicht. Alle kinderen hebben hetzelfde recht om op te groeien in een omgeving waar ze veilig buiten kunnen spelen. Dit staat in het VN-verdrag 'Rechten voor het Kind'. Veel wijkbewoners gaven tijdens het buurtonderzoek van de SP aan bereid te zijn om de handen uit de mouwen te steken als vrijwilliger. Bovendien lieten veel bewoners de partij weten nog steeds veel vertrouwen te stellen in het beleid van oud-beheerder Geerd Roeffen. Veel bewoners voelen zich daarnaast ook in ernstige mate in de steek gelaten door de gemeente en welzijnstichting Wel.Kom, die doof zouden zijn voor hun klachten.

In september zal de partij alle resultaten van het onderzoek tijdens een bewonersavond in Venlo-Zuid presenteren. Tijdens die avond wil de partij ook de gemeente en welzijnstichting Wel.Kom ter verantwoording roepen over het gevoerde speeltuinbeleid van afgelopen jaren.

Brief SP veiligheid speeltuin Hagerweike
SP start buurtonderzoek naar speeltuin Hagerweike in Venlo-Zuid