SP hekelt lakse houding overheid inzake ‘polencamping’ Arcen

27 juli 2007

SP hekelt lakse houding overheid inzake ‘polencamping’ Arcen

logo MaasvalleiBurgers en SP wachten al maanden op beantwoording van vragen. De SP Venlo heeft vandaag na drie maanden vergeefs wachten opnieuw een brief gestuurd naar het college van B&W van de gemeente Arcen en Velden. De SP stuurde op 6 april een brief met vragen over de omstreden huisvesting van ruim 510 voornamelijk Poolse arbeiders op camping De Maasvallei in Arcen, maar kreeg daarop geen enkele reactie. Ook bewoners die vragen hebben over de huisvesting worden met een kluitje het riet ingestuurd. Met het versturen van een nieuwe brief wil de SP de gemeente een laatste kans geven om vragen van burgers te beantwoorden.

Mocht de gemeente na zes weken weer niet reageren, dan zal de SP hierover een officiële klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. Volgens de partij is er dan aantoonbaar sprake van onbehoorlijk bestuur. Ook zal de SP Venlo op haar website binnenkort een meldpunt over de gemeentelijke dienstverlening openen, waar burgers hun klachten over de lokale overheid bij de SP kunnen melden.

Minister Vogelaar zorgt voor ontluisterende beantwoording aan Tweede Kamer
De schriftelijke beantwoording door minister Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie op kritische vragen van SP-Tweede Kamerleden Paul Ulenbelt en Remi Poppe, over de omstreden huisvesting van 510 gastarbeiders in Arcen, is met ontluistering door de SP ontvangen. De SP Venlo constateert dat niet enkel de lokale overheid in Arcen, maar ook de landelijke overheid haar verantwoordelijkheid in de kwestie tracht te ontduiken. Navolging van deze huisvestingspraktijk ligt op de loer, waarschuwt de SP.

Het 'Meldpunt gemeentelijke dienstverlening', de brief van vandaag aan B&W Arcen, en de antwoorden van de minister op de Kamervragen, kunt u onderaan op deze pagina vinden.

Tweede brief aan college Arcen en Velden over gastarbeidersgetto
Meldpunt Gemeentelijke Dienstverlening
SP stelt vragen bij omstreden huisvesting buitenlandse arbeiders in Arcen
Antwoorden vragen Poppe en Ulenbelt over de huisvesting van Poolse werknemers