h

Veolia: de wadlopers moeten 's nachts gewoon uit!

5 april 2007

Veolia: de wadlopers moeten 's nachts gewoon uit!

WadloperIn de krant moesten we lezen dat Veolia op station Venlo zes wadlopertreinstellen ook in de nacht aan de gang houdt omdat anders de motoren 's morgens niet meer zouden starten. Als een dieselmotor niet meer wil starten in koude toestand, dan is die tot op de graad versleten. Dit roept bij ons vragen op over de algehele technische toestand van deze wadlopers.

Want wie garandeert dat ook niet de remmen tot op de graad versleten zijn? Veolia zegt nog in de wadlopers te gaan investeren; stoere keuze aangezien het hier gaat om afgeschreven materiaal dat aan het einde van dit jaar zou worden vervangen. Veolia reageert door te stellen dat ze de treinen die voorheen op de Maaslijn reden, van de NS konden huren maar alleen voor een periode van tien jaar; en daardoor gedwongen was om de oude rotzooi uit de dood te laten herrijzen en nu in te zetten op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen.
Tja, je kunt dan wel voor Frankenstein willen spelen, maar besef dan wel dat afgeschreven materiaal door gaat met afsterven, ook al heb je het gereanimeerd.

Veolia treinVeolia staat dus torenhoge kosten te wachten om de wadlopers aan de gang te houden tot het einde van dit jaar. Waar haalt Veolia het geld vandaan om al die reparaties van te betalen? Zeker als we vandaag lezen dat 16 van de 43 treinstellen permanent in de lappenmand zijn, met als gevolg dat er minder treinen rijden op de Maaslijn, die te klein en sterk verouderd zijn, minder passagiers kunnen vervoeren, en dus zorgen voor propvolle treinen in de spits, klagende mensen, en misschien wel onveilige situaties door de staat van het materieel en de hoge druk op het personeel.

Dan het milieuaspect. Stationair lopende dieselmotoren vervuilen het milieu nogal met onder andere roet en onverbrande koolwaterstoffen. Veel meer dan wanneer ze in belaste toestand aan het werk zijn. De zes in de nacht continue stationair lopende wadlopers produceren in die zin heel wat onnodige milieubelasting, want op die dingen zitten echt nog geen roetfilters. Daarnaast slurpen die wadlopers verhoudingsgewijs veel meer brandstof dan wanneer ze onder belasting moeten draaien. Het lijkt ons dat omwonenden daar last van zouden kunnen krijgen, zeker op de langere termijn. De treinen stoten hun uitlaatgassen immers uit in een druk bewoond gebied en het is bekend dat vooral fijnstofdeeltjes vele ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken, met jaarlijks 18.000 doden tot gevolg en kinderen en ouderen die kampen met luchtwegproblemen.
stationsgebied
Veolia kiest voor de goedkoopste weg om mogelijke problemen te voorkomen: liever de treinen de hele nacht laten draaien dan dat ze misschien 's ochtends niet willen starten, waardoor treinen uitvallen die op hun plaats niet vervangen kunnen worden. Die wadlopers moeten 's nachts gewoon uit. Als omwonenden er nu nog geen last van hebben, dan doen ze het maar om het milieu te sparen.

Nederlandse Vereniging voor Reizigers

U bent hier