Politiek prinselijk gedoedel

5 februari 2007

Politiek prinselijk gedoedel

dreespan JocusOngelooflijk dat vastelaovesvereiniging Jocus met zo'n politiek getint trio aan durven komen zetten. Twee wethouders die elkaar in de armen sluiten: oud en nieuw rechts, samen op het bordes.
Wethouder Cultuur ‘tsaar’ Peter Freij is nu niet alleen politiek de baas van Venlo, maar ook op joeksniveau. En wethouder financiën Mark Verheijen loopt ook hierin nog steeds achter hem aan.

SP Venlo voorzitter Alexander Vervoort: Alexander Vervoort“GroenLinks verschilt niet veel meer van de VVD, als ze al hand in hand gaan. Het is oud links in een rechts jasje, beide heren voeren immers een neo-liberaal beleid. Het is een ‘verbleekt groen-rechts’ duo, aangevuld met een ondernemer; tja klinkt wel logisch dan.”
"We vinden het als SP ook wel sneu voor de tweede adjudant (Peter Thissen), die ondergesneeuwd raakt door de aandacht voor de eerste adjudant en zijn prins", zegt Vervoort.

De SP vindt dat het gescheiden moet blijven: politiek moet zich afzijdig houden met en rond de Vastelaovend, en beide wethouders zouden zich al helemaal niet beschikbaar moeten stellen voor het prinsentrio van Nederlands oudste en Venloos grootste vastelaovesvereiniging.

Vervoort: “De Jocus bestaat volgend jaar 15x11 jaar en zullen vast diverse grote feesten organiseren; en daar zullen ze subsidie en vergunningen voor nodig hebben, en dan zullen ze beide wethouders van cultuur en financiën nodig hebben. Vreemde keuze van de wethouders om nu dit dreejspan te vormen, terwijl ze volgend jaar besluiten moeten nemen over het Jocus-feest.”

“Hiermee roep je naar onze mening bewust een discussie op. Misschien is dat ook wel de bedoeling van Vors Harry Pouwels & co. Maar met welk doel? Of is het een verkiezingsstunt; van en vóór twee politieke partijen die het slecht doen bij de stembus? Dat zal natuurlijk nooit hardop zo gezegd gaan worden”, aldus Vervoort.

Het is in ieder geval een behoorlijk ongebruikelijke keuze.
Als SP wensen we hun de komende weken veel joeks en plezeer toe.
Vervoort: “Misschien dat volgend jaar de burgemeester wordt uitgeroepen tot nieuwe nar…?”

Alexander Vervoort is kandidaat voor de Provinciale Statenverkiezingen op 7 maart aanstaande, en afdelingsvoorzitter van de SP in Venlo.