SP Kamer-kandidaat Remi Poppe bezoekt Venlo

15 november 2006

SP Kamer-kandidaat Remi Poppe bezoekt Venlo

Remi PoppeIn het kader van de landelijke verkiezingen zal maandag 20 november SP kandidaat Tweede Kamerlid Remi Poppe een bezoek aan Venlo brengen. Poppe is een succesvol milieuactivist en mede-oprichter van de SP in 1972. Hij was van 1994 tot 2002 Tweede-Kamerlid voor de SP en komt nu graag terug in een grotere fractie.
Tijdens het bezoek zal hij samen met leden van de SP afdeling Venlo en betrokkenen te vinden zijn in wijken en bedrijven om te praten over de veiligheid van mens en milieu. De aanleg van de A74 en de situatie op en rond het rangeerterrein in Venlo hebben hierin zijn aandacht.

De aanleg van de A74 en de situatie op en rond het rangeerterrein in Venlo hebben hierin zijn aandacht. De SP is de enige partij die zich in haar landelijke verkiezingsprogramma uitspreekt tegen de aanleg van de A74 via de gewraakte Plateauvariant: geen twee snelwegen door Blerick, Venlo-Zuid en Tegelen. Vanaf 11 uur kunnen geïnteresseerden met Remi Poppe spreken over de A74 in Café de Paerdskoel in Blerick, en vanaf 12 uur bij de Molenbossen.

A74, contact met bewoners, rangeerterrein en zware industrie centraal

De plannen voor de aanleg van snelweg A74 via de zuidelijke plateauvariant hebben voor een schokgolf van bezorgdheid gezorgd. Veel inwoners vertrouwen de overheid niet en daar is ook alle reden toe. Al jaren wordt met cijfers gegoocheld en draaien bestuurders zich in allerlei onduidelijke bochten. Poppe: “De SP is vanaf begin af aan wél duidelijk: wij zijn tegen de A74 via de voorgestelde route.” De SP is voorstander van het opnieuw bekijken van de Klagenfurtvariant door duidelijke metingen en cijfers. Het idee voor een tunnelvariant klinkt ook interessant en nader onderzoek naar de haalbaarheid er van is op zijn plaats. Om dit nog eens extra te benadrukken zal milieuactivist en Kamer-kandidaat Remi Poppe met een SP brandweerwagen het vuurtje komen blussen. Poppe: “Want als we niet oppassen staan straks de Molenbossen nog in de fik en zullen duizenden mensen schade ondervinden van de fijnstof en luchtvervuiling. Diverse wijken worden enclaves, weggestopt achter twee internationale snelwegen.”brandweerwagen

Ook het “Gezwel van Venlo” (het rangeerterrein dus) krijgt zijn aandacht. Waarom neemt de gemeente Venlo nog steeds grote risico’s door een slecht rampenplan goed te keuren en gevaren voor omwonenden hiermee voor lief te nemen? De brandweer gaf immers een negatief advies over het vervoer van de “gifbommen” door dichtbevolkt gebied. De brandweer kon niet garanderen haar werk naar behoren uit te voeren bij een calamiteit. Desondanks keurde Venlo het rampenplan goed waarmee Prorail haar vervoersactiviteiten opnieuw mocht intensiveren. Afgelopen dinsdag was tijdens het bezoek van SP-Kamerlid Harry van Bommel aan Venlo weer een lek waarvoor de brandweer met groot materieel moest uitrukken. Het is niet de vraag of het een keer echt goed fout gaat maar eerder wanneer.

Verder zal Poppe de milieuwetgeving, ARBO en bedrijfsveiligheid bij enkele bedrijven in Blerick, Venlo en Tegelen onder de loep nemen. Hoe veilig is het bijvoorbeeld voor de werknemers om daar te werken en is er wel een goed rampenplan voor de omgeving?
Kortom, deze dag zal bol staan van gezonde activiteiten voor mens en milieu!

Programma (ovb) bezoek Remi Poppe 20-11-2006

11.00-12.15 Aankomst en ontvangst in Café De Paerdskoel (Antoniusplein 3, Blerick)
Poppe gaat in gesprek met voor- en tegenstanders van de A74 Plateauvariant uit Venlo, Tegelen, Venlo-Zuid, Boekend, Hout-Blerick en Blerick.
12.30-13.30 Actie en toespraak bij de laatste Molenbossenflat. Poppe zal de bewoners van de Molenbossen toespreken door hen de steun van de SP mee te geven en een hart onder de riem te steken. Verder zullen Poppe en afdelingsvoorzitter Vervoort 4 bomen planten. Remi Poppe zal deze symbolische actie toelichten.
13.45-14.30 Flitsbezoek aan een bedrijf in de zware industrie. Remi Poppe neemt poolshoogte hoe het zit met de veiligheid, arbo en toepassing milieuwetgeving. Werknemers en werkgever worden hierop aangesproken.
15.00-15.45 In de restauratie van het NS-station zal Poppe spreken met vertegenwoordigers van de wijkoverleggen Venlo-Zuid en Venlo-Oost over de situatie rondom het rangeerterrein.
15.45-16.30 Op de hoek Kaldenkerkerweg/ Vierpaardjes zal Poppe actievoeren voor de uitplaatsing van het rangeerterrein.

De SP-brandweerwagen en de SP Venlo zullen Poppe de gehele dag ondersteunen in zijn pleidooien. Alle tijden zijn richttijden: wijzigingen in het programma zijn mogelijk! Tussenliggende minuten is de verplaatsing met auto’s.

SP lanceert Meldpunt Veiligheid met ‘Veiligheidskrant’
SP Kamerlid Harry van Bommel bezoekt Venlo